Dagens Nyheter

8 aug. 2012

Nyhetsflödet onsdag 8/8

Detta att hon mådde dåligt var i sig ett hälsotecken
- Anna Sophia Bonde i Dagen - "Axén Olin lämnade hetluften för att hon mådde dåligt. Men man skulle lika gärna kunna säga att detta att hon mådde dåligt i sig var ett hälsotecken. Och jag undrar: hur många av oss framlever i en tillvaro som vi egentligen inte mår bra av? Som stressar runt, bara för att alla andra gör det. Som ser att familjen tar skada, men som ändå inte mäktar med att göra något åt det.
Kanske är vi alltför snara, alltför lydiga när det gäller att finna oss i vanor, rutiner som vi innerst inne vet är skadliga.
Att tala om "andlighet" kan låta lite flummigt. Det är en form som kan fyllas med allt möjligt innehåll. Men om jag förstår Axén Olin rätt så menar hon helt enkelt att människan är kropp, själ och ande, men att den där sista dimensionen ofta glöms bort och att det är en anledning till mycken ohälsa i vår tid.


Vad vi har
- Marcus Birro i Världen idag - "När jag mår dåligt är timmen tillsammans med Bibeln sent på kvällen en sorts stilla oas, en stund av frid, av jämnvikt.
Plötsligt är sovrummet inte tomt. Plötsligt är jag inte ensam. Plötsligt är mina världsliga brister sammanlänkade med evigheten, med Gud. Det är dock dagsfärsk hjälp jag får. Jag behöver dagligen fylla på med Gud. Frälsningen är aldrig statisk. Den är aldrig paketerad och färdig. Den flyter, är föränderlig.
"

Called to, with and for the poor
‘Go for souls and go for the worst.’  (William Booth)
- Danielle Strickland - "I have a friend who has a six year old son. As they were headed out the door to the playground one day the boy asked his father if he’d mind leaving his blackberry at home. ‘Why?’ asked the dad. ‘Because when you bring it – you aren’t really with me,’ was the answer. Ouch. Any of us who struggle to multi-task as a working parent knows how true this really is and yet it’s true for much more than our families – it’s true for our calling. How many of us understand our calling to be present with the poor and yet hardly ever touch those we are called to serve. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar