Dagens Nyheter

30 aug. 2012

Nyhetsflödet torsdag 30/8

Vad händer med religionsfriheten?
- Stefan Gustavssons blogg - "Jag är kritisk till många delar av islam. Jag är precis lika kritisk mot många delar av Todd Bentleys teologi och praxis. Men mest kritisk är jag nog mot de politiker och myndigheter som håller på att stänga dörren till det fria samhället. Om det inte finns frihet att tro fel, finns det ingen frihet att tro rätt. Då är det bara den råa maktens anspråk på sanning som gäller."

Charles Darwin och övertron på den filosofiska materialismen
-
Tommy Dahlman i Världen idag - "24 november 1859 kommer grundläran för den evolutionstron som påverkat hela våra skolsystem, våra universitet och hela den vetenskapliga världen – boken Arternas uppkomst. Det finns aspekter som sällan kommer fram i beskrivningen av Darwins evolutionsreligion. Som att han inte klarade att förklara sina teorier för sig själv till exempel och att han vacklade mellan agnosticism, kristen tro och ateism. I boken The story of Philosophy berättar Lady Hope att han ofta på slutet kom tillbaka till bekännelsen: ”Jag var en ung man med uniformerade idéer. Jag kastade ut frågetecken och råd och förundrade mig hela tiden över alla saker. Och till min förskräckelse fick dess idéer kraft som en eldslåga i det att folk gjorde religion av dem”

Släpp rutinen och höj blicken
- Åke Hällzon i Hemmets Vän - "Låt rutinen få stryka på foten denna höst. Gör något nytt i er kyrka. Tänk större. Se längre och dröm stort. Det går inte att prata sig till förnyelse och tillväxt i kyrkan. Det måste ske genom praktisk handling. Vi kan endast bli fler kristna i Sverige om vi som finns i våra församlingar faktiskt bjuder med, bjuder in och lever evangeliet."

Den russisk-ortodokse kirke og staten 
- Kristeligt Dagblad - "Hvordan har forholdet mellem kirke og stat udviklet sig i Rusland? Og hvad er kirkens rolle i sagen om Pussy Riot?
Det har vakt international opsigt, at den russiske punkgruppe Pussy Riot i foråret optrådte i Moskvas hovedkirke, Vor Frelser-katedralen med en bøn om at befri Rusland fra Putins styre. Men en rigtig mediebegivenhed blev det først, da Pussy Riot blev stillet for retten med krav om fængselsstraf.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar