Dagens Nyheter

14 aug. 2012

Nyhetsflödet tisdag 14/8

Om Bibelsyn m.m.
- Stefan Swärds blogg - "Jag delar helt Jesu och Pauli bedömningar om den heliga skrift – Bibeln. Det skulle vara ytterst förmätet av mig att ha någon annan inställning till Bibeln än vad de har. Paulus skriver i 2 Tim. 3:16-17 ”Hela skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning”.
Jesus säger i bergspredikan: ”Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.” Matt. 5:18,19
Det går att ge en hel del Bibelreferenser om Bibelns inspiration, och hur Nya Testamentet kan inkluderas, men dessa två citat tycker jag räcker i detta fall. Citaten visar att det räcker inte med en Bibelsyn som säger att Bibeln är inte Guds ord men innehåller Guds ord, det räcker inte med en Bibelsyn som bara betonar huvuddragen i Bibelns berättelse
."
  
Korståg mot lagom på Frizon
- Sändaren - "Runt fyra tusen ungdomar och vuxna är nu för fjortonde året i rad samlade för Frizon på Torp utanför Kumla. Under fem dagar kan de ta del av undervisning, kultur och gemenskap."

Du ska inte tro att du vet allt
- Roland Poirier Martinsson i Svenska Dagbladet - "Avslutningsvis är det ett problem att religionskritiken inriktar sig nästan uteslutande på skandaler och avvikelser, när religionens största avtryck görs av människor som lunkar på i vardagen. Hur skulle det se ut om vi bedömde demokratin med röstfusk som måttstock? Just sådan är ofta religionskritikerns blick.
Problemet är att religionen granskas från utsidan av oförstående personer med negativ inställning. För varje annat granskningsområde efterfrågas de motsatta egenskaperna, men talar man om religion utifrån insikt och sympati, då förväntas man inte kunna vara kritisk. Se där, ytterligare en omotiverad fördom som strider mot den historiska erfarenheten
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar