Dagens Nyheter

7 aug. 2012

Nyhetsflödet tisdag 7/8

Om frikyrkornas teologiska utbildningar och statliga universitet
- Stefan Swärds blogg - "En viktig grund för min kritiska analys är Högskoleverkets granskningar av de teologiska utbildningarna. Högskoleverket är ju statens organ för att ge riktning och se till att de teologiska utbildningarna bl.a. följer högskolelagen. I min roll som EFK-ordförande för några år sedan följde jag noga Högskoleverkets kritik av Örebro missionsskola. Jag ville inte betunga mina bloggläsare med att gå in på detta i tidigare inläggen, men eftersom jag nu blir kritiserad för att jag inte vet vad jag talar om behöver jag ta upp det materialet i min argumentation.
En läsning av Högskoleverkets bedömningar av våra olika teologiska utbildningar ger fullständigt stöd åt min kritik och min ”alarmistiska ton” – för att citera Mackan. Det visar tydligt att det är ett modernistiskt upplysningsparadigm som styr Högskoleverket i granskningen av de teologiska utbildningarna, och därmed styr över vilken inriktning staten vill ge åt dessa utbildningar
."

Ryska kristna skänker pengar till Grekland
- Dagen - "Rysk-ortodoxa kyrkan säger att man på detta sätt vill visa sina trossyskon i Grekland sin solidaritet i den svåra tid som råder.
Pengarna kommer från en insamlingsaktion som startade i februari månad. I Aten har den ortodoxa kyrkan delat ut 10 000 matportioner dagligen till behövande, skriver Signum
."

Franska katoliker ber bön mot homosexuella
- Dagens Nyheter - "Den franska katolska kyrkan kommer att återuppliva en flera sekel gammal nationell ”bön för Frankrike”. Men nu har man uppdaterat texten så att den motsätter sig bland annat samkönade äktenskap och dödshjälp.
Bönen, som kommer att läsas i franska kyrkor den 15 augusti, kom till år 1683 då kung Ludvig XVI bestämde att alla fransmän skulle be till gagn för landet. Bönen bads årligen ända fram till efter andra världskriget, då den föll i glömska."

Verktøyet som skal omvende folk
- Vårt Land - "«Uncover» ble lansert på for 2500 ungdommer på ungdomsfestivalen UL fredag.
– Så mange tror de vet hvem Jesus er, og så mange tar avstand. I 2012 kommer tusenvis av ikke-kristne, søkende og tvilende til å bli invitert til en uncover-gruppe. Kanskje av deg, sa Tor Erling Fagermoen på kveldsmøtet torsdag på UL. Han er generalsekretær i Laget, som har trykket opp 10.000 eksemplarer av det nyoversatte evangeliseringsopplegget. NLM Ung har kjøpt de 2.000 første
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar