Dagens Nyheter

17 aug. 2012

Nyhetsflödet fredag 17/8

Kan bibeltexter betyda vad som helst?
- Christer Hugo i Kristen opinion - "Om man i stället struntar i de postmoderna dimridåerna och vill börja tala klarspråk, så finns det två tydliga lösningar på tolkningsproblematiken här, vi kan kalla det en konservativ och en liberal. Den konservativa kristet troende säger självklart att missionsbefallningen betyder precis det som orden säger och gäller för kyrkan i alla tider, liksom att det är väsentligt för tron på Jesus som Gud att han verkligen gjorde under och kunde gå på vattnet osv. 
      Den liberale kristne säger även han/hon att missionsbefallningen inte kan förstås på mer än ett sätt, men tillägger att den inte kan inte gälla kyrkan i vår tid, eftersom tvåtusen år och en hisnande utveckling på alla fronter ligger mellan oss och texten. Den liberale kristne kan också mena att det är alldeles orimligt att Jesus de facto skulle ha gått på vattnet; liksom - ungefär som Albert Schweitzer - att Jesus hade fel i mycket, inte minst i förutsägelsen att världen snart skulle gå under. Vilket den bevisligen inte gjorde. Men bibeltexterna, de står som de står, försök inte få dem att säga något som de inte säger."

Syndabekännelse och förlåtelse – kyrkans viktigaste uppdrag
- Bo Brander Claphaminstitutet - "I det offentliga Sverige finns ingen synd och ingen skuld. Naturligtvis befolkas landet av miljoner hjälplösa syndare. Men minnena av kolsvarta idiotiska handlingar göms bakom nödtorftigt igenbommade dörrar. Man vet inte var man skall göra av dem; försoningens källor är alltför igenbuskade....
...Den enda viktiga utmaningen för kyrkan är att bygga den infrastruktur som hjälper vilsna och förtvivlade själar att hitta vägen fram och länka sina liv vid den gudomliga barmhärtigheten och Jesu överflödande nåd. När det sker – oavsett i vilken period i världens historia det än är – blir det väckelse
."

Bill Hybels samlar 170000 kristna ledare
- Dagen - "Condoleezza Rice i samtal med Bill Hybels om tro och liv.  Bland annat avslöjade Rice hur hon vågade kritisera en del av före detta president George W Bush offentliga uttalanden."

5 000 nya församlingar ger annan bild av England
- Dagen - "En ny bok vill ta död på snacket om att kristendomen är på utdöende i England. Författarna lyfter fram att många församlingar bildas, framför allt bland minoritetsgrupper.
Mediebilden från England är snarlik den i Sverige, där det titt som tätt lyfts fram att kyrkor står halvtomma och medlemmar flyr. Men en nyligen publicerad bok vill ändra på den bilden när det kommer till England. I boken beskrivs en högst levande och på många håll växande kristen närvaro. Det är bara det att den kristna tron blommar upp på ställen där media och akademiker oftast inte letar
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar