Dagens Nyheter

20 jan. 2013

Nyhetsflödet måndag den 21 januari

Hopplöshet utan gudstro
- Stefan Gustavsson i Världen idag - "Religionskritiken har ofta siktat in sig på vad man menat vara religionens bedövande och förslavande effekt. I stället för att frigöra engagemang för den här världen har religion passiviserat människor i väntan på en annan och bättre värld, menar kritikerna. Som Joe Hill sarkastiskt sjunger i sången The Preacher and the Slave från 1911: ”You’ll get pie in the sky when you die”.
Från sent 1700-tal började opium spridas i Kina. Det skedde genom kolonialmakternas försorg som utbyte mot te, siden och porslin och orsakade ändlöst lidande. Miljontals kineser började röka opium – inte bara som i väst använda det i flytande form i medicinskt syfte – och fastnade i ett missbruk som passiviserade och ödelade. Så blev opium en metafor för religiositet som bedövar och förslavar.
I artikeln Socialism och religion från 1905 skriver Lenin: ”Religionen är folkets opium. Religionen är ett slags andlig rusdryck, i vilken kapitalets slavar dränker sin mänskliga skepnad, sina krav på en något så när människovärdig tillvaro.”
I dag blåser det på många håll andra vindar. Boken ”God’s Century” av Toft, Philpott och Shah berättar om religionens återkomst på den globala scenen, inte minst i världens befolkningsmässigt största nation, Kina. När de kommenterar det tidigare utbredda opiummissbruket citerar de Kim-Kwong Chan:
”Kommunistiska tjänstemän beslutade motvilligt att det bästa vapnet mot opiummissbruk var precis det som Karl Marx så berömt fördömde soḿ opium för folket`
”.

 Avhoppade humanister startar nytt förbund
- Dagen - "Avhoppare från organisationen Unga humanister anser att begreppet humanism kidnappats av ateister. De bildar nu ett nytt förbund som tar avstånd från moderförbundets religionskritik."

Min broder Jesus
- Jackie Jakubowski i Kyrkans Tidning - "Han var också en drömmare och revolutionär. Frälsningen är nära, följ mig, förkunnade han – många är de stora judiska omvälvare i historien, politiken, konsten och vetenskapen, som har sagt samma sak. Och han var beredd att offra sig för ”mänsklighetens skull” – det låter inte heller obekant.
   Sådan var han – min broder, juden Jesus.
   Ändå vill hans eget folk inte veta av honom. Inte så mycket för vad han själv gjorde och sade på den tiden det begav sig, utan på grund av de förföljelser som drabbat – i hans namn! – hans eget folk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar