Dagens Nyheter

24 jan. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 24 januari

Mitt manifest
- Markus Birro i Världen idag - "Min kristna tro är genuin. Den utgår ifrån Bibeln. Den kryper inte för slentrianmässig ateism. Den kryper inte för någon. Inte ens för mig!
Den hjälper mig att klä av mig mitt ego. Den tjallar på mig när jag drar iväg åt mörka tankar.
Min tro är praktisk. Den värnar familjen, man och kvinna, den värnar barnen, den värnar de utsatta, de svaga, drinkarna, de fallna, de krigiskt trötta. De som inte orkar leva själva bärs av tron.
När jag förklarar detta för alarmerande ateister så hånler dem ofta. De förstår inte. De tror att jag är svag, när jag i själva verket är starkare än döden när jag står tillsammans med Jesus.
Klippan. Kyrkan. Dödens rike har ingen makt längre.
För en ursprunglig kristenhet i tiden. För en tidlös och konsekvent tro på Jesus, Bibeln som Guds ord, och solidaritet med de svaga.
Där har ni mitt manifest
."

Humanistisk vändpunkt
- Fredrik Heiding i  Signum - "I veckan som gick bildades ett nytt förbund: Förenade Humanister. Styrelseledamöterna i denna förening kommer huvudsakligen från Unga Humanister, det vill säga ungdomsförbundet i det sekulära Förbundet Humanisterna. Under december månad förra året skrev Unga Humanister flera inlägg på Newsmill (här och här) där man pekade på vad man ansåg vara Förbundet Humanisternas oförsonliga förhållande till religiös tro.
I en debattartikel (”Humanism ska inte vara anti-religion”) i Svenska Dagbladets nättidning den 18 januari markerar det nya förbundet tydligt, att religionsfrihet är en mänsklig rättighet och att en del ”filosofiska frågor, moral och vad livets mening egentligen är” inte helt kan besvaras med naturvetenskaplig metod utan behöver filosofisk och religiös belysning."

Bibelns gudstro och verklighetssyn
- Seth Erlandsson på Stefan Swärds blogg - "För bibeltolkare som verkligen vill förstå vad bibeltexterna säger borde det vara självklart att inte bortse från den gudstro och historiesyn som Bibeln ger uttryck åt och påstår vara sanningen. Det är ju inte vad otroende människor tror som ska läggas till grund för tolkningen. När bibeltexterna talar om Guds ingripande i vår verklighet som verkliga, historiska händelser inför ögonen på en rad människor, får inte ögonvittnenas vittnesbörd automatiskt betraktas som osanna, eftersom det som sägs ha ägt rum inte kan ske enligt en ateistisk vetenskapssyn.
Tron att Gud är en levande verklighet, hela världens skapare och historiens herre, är den självklara övertygelsen bakom varje bibeltext. Bortser man från detta vid tolkningen av bibeltexten och försöker tolka dess uppgifter om vad som har ägt rum eller ska äga rum oberoende av om Gud finns eller inte, blir tolkningen med nödvändighet en omtolkning av vad som enligt Bibeln är fakta
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar