Dagens Nyheter

10 jan. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 10 januari

Ta avstånd från alkoholen
- Susanne Gorne i Kyrkans Tidning - "Jag funderar över vilka signaler vuxenvärlden skickar när det gäller alkohol. Inne i min närmaste Ica-butik på Folkunga­gatan i Stockholm har det under hösten öppnat en liten kafé/restaurangdel med fullständiga rättigheter.
Förutom att det kanske inte är det gemytligaste stället att stämma träff på, så kan man fråga sig hur man tänkte, eftersom området redan har en alkoholrelaterad problematik med Systembolaget vägg i vägg, många barer i närheten och mötesplatsen Björns trädgård.
När jag slog upp Dagens Nyheter möttes jag av ännu en reklam­annons för alkohol, ett allt vanligare inslag i tv, tidningar och andra svenska medier. Det är tydligt att inställningen till alkoholen håller på att förändras. Samtidigt ser vi hur alkoholens verkningar fortsätter att ödelägga familjer och relationer. Alkoholen är också en stark utlösande faktor till de flesta av våldsbrotten, till exempel misshandel
."

Troheten mot Ordet viktig
- Nils-Olov Nilsson i Världen idag - "Utan tvekan har debatten om den evangelikala bibelsynen accelererat. Personligen engagerade jag mig efter det att jag lyssnade till de olika inläggen under teologidagen på ÖTH.
Den var intressant, spännande men också avslöjande. Reaktionerna har varit flera. En del ställer sig bakom ÖTH:s bibelsyn som den framkom den här dagen. Många har starka reservationer. Jag är en av dem...
...Det är viktigt för pingströrelsen att utnyttja de kunskaper som skapar större bibelförståelse, men det får inte ske på bekostnad av troheten mot Ordet. Därför menar jag att sund evan­gelisk forskning måste utgå från Ordets inspiration, vilket naturligtvis innebär att man accepterar Andens roll i kanoniseringsprocessen, och tro på Bibelns absoluta tillförlitlighet. Att förneka historiciteten hos Jona bok är detsamma som att hamna utanför inspirationens mening.
"

'Hej gamle man' - vintage om ABBA och Frälsningsarmén
- FA:s hemsida - "Julhelgernas dokumentärserie om ABBA i Sveriges Television, som även finns att se på svt.se innehåller bland annat en bild från ett frälsningsarmésammanhang.
Det var Björn och Benny som stod för det mesta av sången i ' Hej, gamle man' och Agneta och Frida körade i bakgrunden. Sången fanns med på gruppens första gemensamma skiva och låg på svensktoppen i femton veckor. Göteborgs konserthus var den här kvällen fyllt av unga frälsningssoldater och representanter från Frälsningsarméns ledning som var samlade i Göteborg till Frälsningsarméns Riksungdomsting
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar