Dagens Nyheter

4 mars 2013

Nyhetsflödet måndag den 4 mars

Surrogatmödraskapets baksida
- Kerstin Hedberg Nyqvist i Signum - "Statens medicinsk-etiska råd på SvD Brännpunkt har gått ut med sin uppfattning att surrogatmödraskap ska få tillåtas i Sverige, men bara altruistiskt. Det ska inte få ske för vinnings skull, och den som genomför graviditeten ska vara en närstående. Det som slår mig när jag läser debattinlägg om den här frågan är att det verkar som om föräldraskap ses som en mänsklig rättighet i vårt land. Oavsett vilka skälen är till att någon inte kan bli förälder på den vanliga, biologiska vägen, så ska alla ha rätt att bli förälder, även ensamstående, och samkönade par – det sociala skälet till ”rätten att få barn”.

Min gudstillit är för liten
- Anna Sophia Bonde i Kyrkans Tidning - "Somliga skulle sagt att vi inte lever i en särskilt heroisk kultur. Att vårt välstånd har gjort oss loja, att vi inte längre tror på absoluta värden. Att det vore melodramatiskt att börja prata om ”Sanning” eller ”Skönhet”.
Så här i fastetid är det dock svårt att inte börja fundera på vad den här pragmatismen gör med vår tro. Under förevändningen att vi tycker det är osunt med otyglad karismatik, tröttsamt med människor som försöker ”frälsa” andra, respektlöst och kolonialt att pådyvla andra folk kristen mission slår vi oss till ro och märker kanske inte hur vår förmenta vidsynthet egentligen är ett slags likgiltighet.
Ändå borde de moraliska imperativen vara lika giltiga nu som då, liksom Guds kärlek till sin skapelse. Misstanken gnager i mig att jag en dag kommer att ställas till svars. Inte, tror jag, för alla gånger jag kunde varit duktig men inte var det, men för alla de gånger då jag slöt till om mig för den Jesu kärlek som annars kunde kommit en annan människa till del, genom mig
."

Ulf Ekman lämnar över till Joakim Lundqvist
- Världen idag - "Den 26 maj i år firar Livets ord i Uppsala 30 år. En vecka senare – den 2 juni – slutar Ulf Ekman som förstepastor och lämnar över huvudansvaret för församlingen till Joakim Lundqvist, som i dagsläget är ordförande för Ny Generation och direktor för Livets ords bibelcenter. I en exklusiv intervju med Världen idags chefredaktör Lukas Berggren berättar de om stafettväxlingen." Läs också i Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar