Dagens Nyheter

21 mars 2013

Nyhetsflödet torsdag den 21 mars

Torsdag den 21 mars
Pedofili är absolut kriminellt
-Björn Håkonsson i Signum - "När dessa rader skrivs är det bara några timmar sedan nyheten om den sydafrikanske kardinalen Wilfrid Fox Napiers uttalanden i en BBC News-intervju om pedofili har börjat spridas över nätet. Kardinalen uttalar att pedofili är ”ett psykologiskt tillstånd”, som kräver vård, inte något som bör straffas såsom kriminella handlingar som utförs medvetet. Han nämner som exempel två präster han känner till, som själva varit utsatta för övergrepp som barn, vilket han verkar anse på något sätt fritar dem från kriminellt ansvar för egna övergrepp. Det här är en stor besvikelse, sorgligt och skrämmande för alla som känner till den verklighet som det är frågan om."

Priset jag får betala
- Marcus Birros blogg - "Jag märker det i försiktiga förskjutningar.
Som att allt färre ville komma till Birros Bord. Som avskyn jag möter i namnkunniga mediala mobbares ständiga uppkastningar.
Som i blickarna från de häftiga, korrekta medborgarna i kungariket Södermalm.
Som den totala tystnaden från kollegor och andra. Ingen sluter upp. Jag beklagar mig inte, jag registrerar det vara. Jag märker att jag förskjuts ur sammanhang. Jag står utanför. Jag börjar kort sagt betala ett pris för den jag blivit, det jag står för.
Mitt skrivande om Jesus, Gud och andliga värden har berikat mig på sätt jag aldrig trodde var möjligt. Men i de här stängda, ateistiska sammanhangen jag verkar i, är jag numera en halvgalen predikant som talar om Gud så fort jag får chansen, som ber till Jesus och berömmer Påven.
Jag har till och med fräckheten att tycka att kriget mot fattigdomen kanske kommer före kampen för samkönade äktenskap.
"

Håkan Gniste om livet efter branden
- Världen idag - "2009 var branden i familjens hus nära att ta pastor Håkan Gnistes liv. Hans kropp bär tydliga spår av de svåra brännskadorna, men nu är han åter aktiv som förkunnare. ”Jag vill inte sitta och fundera på vad jag tvingats gå igenom, jag vill se framåt”, säger han."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar