Dagens Nyheter

30 mars 2013

Nyhetsflödet lördag den 30 mars

 Lördag den 30 mars

Korset - mer än en symbol

- Kjell O. Lejon och Tuve Skånberg i Hemmets Vän - "Korsen på de nordiska flaggorna är mer än symboliska, de röjer grunden för den positiva samhällsutvecklingen."

Den välvilliga sexismen
- Johanna Andersson i Kristen Opinion - "Under rubriken ”sexismen” återger Dag Sandahl idag en företeelse som inte kan betecknas som något annat än just sexism. Om än av det välvilligast tänkbara slaget. Det handlar om en ledare i Dagens Seglora som förespråkar valet av en kvinna som ärkebiskop i Svenska kyrkan.
Genom uppdelningen av ärkebiskopar i kategorierna ”ärkebiskopar” och ”ärkebiskopar som är kvinnor” synliggörs kvinnor som kön, kön kommer före uppdrag och man riskerar förstärka bilden av att kvinnor representerar ett könskollektiv istället för att vara självständiga individer inom en professionell kategori
."

Längtan efter barn är sakral
- Marcus Birro i Expressen - "Jag fostras av mina barn. De lär mig vad som är nödvändigt i livet. De ser klart där min blick är grumlad av värdsliga ting. De är sända mirakel. Det är så jag ser på min son och min dotter. Som mig givna mirakel. Som vilda fåglar. Som pilar i ett koger. Som en dröm som blev verklig.
Vår kamp för Milo och Mimmi är fylld av sorger.
Två stycken har namn. Dante och Liten, bror och syster. Våren och hösten 2006 satt vi två gånger vid begravningsbyråns minsta kista och försökte lägga ett sönderslaget liv till rätta igen. Skärvor, spillror, aska och rök.
"

Han visste
- Jostein Nielsens blogg - "Da jeg våknet for noen timer siden, surret det en sang i bakhodet: "Se, vi går opp til Jerusalem til Frelserens kors og pine, til Lammet som ofres for verdens skyld, for syndene dine og mine."
Jeg tenkte på at Jesus, slik det står i bibelleseplanen for dagen, visste hva han gikk til. Og likevel dro han! (Joh 13:1)
Så fortsatte tanken til Paulus og Apostlenes gjerninger. Paulus visste ikke alt, men nok til å vite at å dra til Jerusalem ville føre til lidelse. Og likevel dro han
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar