Dagens Nyheter

27 mars 2013

Nyhetsflödet söndag den 31 mars

                                    Söndag den 31 mars


Påskens budskap ger oss tröst i sorgen
- Stanley Sjöberg i Hemmets Vän - "Påskhelgens budskap ger oss löftet, visionen, bekräftelsen som befriar från dödsfruktan och lyfter oss ur sorgens hopplöshet. De som är döda i jordisk mening, lever i Paradisets verklighet. De är medvetna, tillsammans, de ser Jesus och möter änglarna tillsammans med de heliga. Nu närmar sig nästa skede i evighetens händelseförlopp – Kristi återkomst!"

Om helande och förbön
- Stefan Swärds blogg - "Varför är helande viktigt? Det är ett vittnesbörd om att Gud lever och att han bryr sig om mig. Det får ofta en djupgående andlig effekt på en person som upplever helande. Det är en kärna i evangeliet. Sjukdomen är en följd av förbannelsen och syndafallet, helandet är en följd av Jesu seger på korset över alla fördärvsmakter. Helande är ett tecken på att Guds rike bryter igenom. 2 Mos. 15:26 ”Jag är Herren din läkare”. Jesus predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar. Jesus tog på sig våra sjukdomar enligt Matt. 8:17."

Glad Påsk: Topp tio myter om Jesu uppståndelse
- Stefan Gustavsson på SEA:s hemsida - "När man diskuterar Nya testamentets redogörelse av påskdramat kommer oundvikligen en rad frågor upp. Hur vet vi att evangeliernas vittnesskildringar stämmer? Är inte Jesu död och uppståndelse en kopia av andra samtida religioner? Kanske Jesus bara verkade död för att sedan uppfattas som uppstånden? Var inte lärjungarnas möte med den uppståndne Kristus egentligen inget annat än en hallucination?"

Briljanta pastorer på Livets Ord. (Vi är varandras kartor)
- Marcus Birros blogg - "Jag är ju katolik och har förstått att det genom historien har varit en rätt lång vandring mellan katoliker och frikyrkan…
För egen del tror jag med hela hjärtat på ett enande i svensk kristenhet. Jag tror det är nödvändigt och jag tror dessutom att det är tänkt så. Jag har svårt att förstå människor i tro som ilsket kritar upp sin egen planhalva.
Dessutom är det inget kul att spela på bara en planhalva…
Särskilt i vårt land där kristna lever åtskilda och tysta långt ifrån varandra.
En del av min tro handlar om att se det som förenar mer än det som skiljer. Tidigare har jag legitimerat mitt eget sönderfall genom att tydligt och tidigt peka på skillnader och avstånd.
Nu ser jag broar, vägar som löper samman, facklor som guidar vägen i mörkret, floder som flyter samman. En kropp, en tro, en Gud. Jesus som vägen dit.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar