Dagens Nyheter

8 nov. 2013

Nyhetsflödet fredag den 8 november

Låt din bön laddas med trons förväntan och ödmjukt lyssnande!
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Europas kristna i allmänhet och vi svenskar i synnerhet är påverkade av materialismen som filosofi, tankemönster. Därför begränsar vi oss själva när vi också ska be om Guds ingripande i olika situationer. Det som kännetecknar levande kristendom är tro, övertygelse, att se förbi det mänskliga, upptäcka Gud, förstå Jesus, inse att det finns andliga verkligheter, änglar, men också demoner.
En erfarenhet av bön påverkade mig starkt. Det var den 11 oktober. Knappt en månad sedan. På kvällen innan den här fredagen förberedde sig Seoul på en tyfon med häftiga regn och orkanstyrka i luftlagren. Vi fick alla paraplyn, en varm filt, vi skulle ju samlas på morgonen och vara i bön i fem timmar ute vid Olympiastadion. Närmare 100.000 kristna i bön.
"

Att hjälpa barn dö är synonymt med mord
- Marcus Birro i Expressen - "Jag läser att Belgien vill kunna erbjuda aktiv dödshjälp åt svårt sjuka barn. Jag förutsätter att man då också i statens namn vill kunna erbjuda döden åt något äldre barn när de slungas in i tonårens melankoli och tungsinne...
... När jag var arton år ville jag dö. Många nerviga, klena unga män har gått i samma svarta tankar. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att ta mitt liv när jag full som en sjöman vinglade ut på ett halt och regnigt tak i Gårda. Under några månader såg jag verkligen ingen mening med mitt liv. Gud var för de andra.
Jag höll mig undan. Tills jag insåg att Gud inte rört sig. Det var jag som fäktat med armarna för att undkomma.
Även om jag ville dö så ville jag egentligen inte dö. Jag såg ingen utväg. Men jag är i detta sammanhang väldigt kortsiktig. Det finns en Gud som har överblick över våra liv, som skapade oss, som givit oss våra chanser och som utmätt vår tid.
"

Billy Graham taler på sin egen 95-årsdag
- Vårt Land - "Fødselsdagen markerer han med sin – sannsynligvis – siste offentlige opptreden.
Allerede i 1957 ble det sagt at Billy Graham hadde nådde flere med evangeliet om Jesus Kristus enn noe annet menneske hadde gjort. Idrettsarenaer og kongresshaller i 185 land er i årenes løp fylt opp av 215 millioner mennesker som har deltatt på vekkelsesmøter med Billy Graham.
Dårlig helse. Av helsemessige årsaker kan han ikke lenger stå på talerstolen. Dagens budskap fra den høyt respekterte evangelisten blir derfor formidlet fra hans egen stue – til TV-seere i hele verden.
Billy Graham ble ordinert til baptistpastor i 1939. Men som vekkelsespredikant har han samarbeidet med kristne i ulike kirkelige tradisjoner. Hans første store vekkelseskampanje ble holdt i Los Angeles 1949
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar