Dagens Nyheter

6 nov. 2013

Nyhetsflödet onsdag den 6 november

Våldsam debatt i Dagen om Equmeniakyrkans teologi
- Stefan Swärds blogg - "Jag hör till dem som är mycket bekymrad över situationen i svensk kristenhet. Det är därför jag tar till orda på min blogg med jämna mellanrum. Det är en profetisk känsla som driver mig. Jag har djup nöd över teologisk förflackning, andlig kraftlöshet som medför bristande växtkraft och andligt liv i våra församlingar. Om allt stod väl till skulle våra församlingar blomstra av andligt liv, se en ström av människor komma till tro, och en djup hängivenhet i bön och tillbedjan. Men det saknas ofta. Är något fel i grunden?"

Religion viktigt för nära var femte ung
- Världen idag - "Unga med attityd 2013 är namnet på Ungdomsstyrelsens värderingsstudie som i dag överlämnades till regeringen. Den visar att drygt 18 procent av de unga i Sverige ser religion som ganska eller mycket viktigt.
Ungdomsstyrelsen har i sin undersökning ställt frågor om en rad livsområden dels till unga mellan 16 och 29 år och dels till äldre åldersgrupper i övriga befolkningen. I år var första gången som frågan om vikten av religion ställdes och sett till alla svarande menade 19,3 procent att religion är ganska eller mycket viktigt, när det gäller de unga svarade 18,4 att religionen är viktig.
"

Allt större revor i skyddsnäten
- Ann Heberlein i Kyrkans Tidning - "Jag tänker på dem nu, när kvällarna är mörka och kalla, det propra medelålders paret jag mötte på Stortorget i Malmö förra hösten. De bad mig om några kronor till kaffe: ”Om man köper en kaffe får man sitta på McDonalds några timmar, och dom har öppet hela natten”.
Mannen berättade att de varit på Stadsmissionen tidigare under kvällen, men att alla sängplatser redan var upptagna. Kvinnan berättade att det ofta var så. Det finns väldigt många fler hemlösa i Malmö än det finns plats på härbärgen. Det blåste kallt på det sättet det bara gör i Malmö och jag hade svårt att lämna paret för att gå till mitt tåg som skulle ta mig hem till min varma, trygga lägenhet i Lund. ”Finns det inget man kan göra?” undrade jag och paret berättade om soppköket som nyligen startats i Malmö
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar