Dagens Nyheter

21 nov. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 21 november

Sverige skulle behöva fler naiva drömmare- Marcus Birro i Expressen - "Min egen resa har gjort många saker med mig. Mycket av det som i grunden förändrade mitt liv skedde på samma gång. Jag blev nykter och förlorade två för tidigt födda barn ungefär samtidigt. När jag satt med vår son Dante, när han långsamt kallnade i min famn, slogs min värld i spillror. Men Gud tillåter aldrig vår värld att helt rasa samman. Han lägger alltid en ny plan, en ny bricka och långsamt läks vi. Men vi blir aldrig de samma igen.
Vi tvingas till avsked ifrån oss själva.
Min syn på allting i livet är präglat av sorgerna och förlusterna jag lidit och åsamkat mig själv. Mina framgångar har egentligen inte lärt mig någonting. Det är alltid därför de mjältsjuka och vemodiga skriver bättre böcker och vackrare sånger än de hysteriskt lyckliga
"


Pinsam svensk tankeofrihet
- Siewert Öholm i Världen idag - "Nu är det 2013 och på bara några få år tycks vi i Sverige ha gått från frihet till ofrihet, från öppenhet till en smygande tystnad, från stoltheten att få tycka och ta ställning, till feghet och undanflykt. När tekniken bara ger nya möjligheter och när nyhetsprogrammen gör varje plats på jorden till vår närmaste granne, tycks avigsidan även innebära en ny slags åsikts­kolonialism. Nu ställs krav på att endast "godkända svenska tankar" har rätt att framföras. Åsiktsmonopolen växer och kväver den fria tanken och den fria debatten. Det sker i Sverige, i EU och i FN. Sverige sticker dess­värre ut. Dels genom att å ena sida strongt hylla och leva demokrati, dels genom att de som öppet av­viker från "mainstreamtankar" hånas, misskrediteras och utmålas som demokratins fiender av ett gäng mediemäktiga och röststarka åsiktsmonopolister."

Samfunnsdebattanter stempler svenske medier som feige
- Vårt Land - "Svenske medier er politisk korrekte og bruker raskt rasismestempelet, mener Elin Ørjasæter og Bjørn Stærk.
Innvandringsdebatten i Sverige er utrolig polarisert. Det er nesten uhyggelig. Det står mellom de overakademiske og dannede mediene på den ene siden, og de helt ekstremt rasistiske kommentarfeltene på den andre siden. Sammenlignet med disse ser norske kommentarfelt dannede ut, sier Elin Ørjasæter, skribent og eier av forlaget og bokhandelen Trolltekst.
Hun sier svenske medier er redde for å skrive ting som kan oppfattes som innvandringskritisk, og mener saken Vårt Land omtalte onsdag faller inn i samme mønster som hennes egne opplevelser med svensk presse.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar