Dagens Nyheter

22 maj 2014

Nyhetsflödet fredag den 23 maj

Definiera en människa efter vem hon är
- Marcus Birro i Expressen - "När man läser om reaktioner runt en framgångsrik och uppburen människas självmord förvånas och förfäras jag över hur mycket vi definierar en människa utifrån vad hon gör, och inte vem hon är...
...Jag har alltid liknat mig med dem som tar sitt liv. De är mina syskon. Jag älskar dem. Jag inbillar mig att jag känner kraften i mörkret som de slogs emot. Jag inbillar mig att jag själv i perioder levt med det slutgiltiga landet bara några hundra meter längre fram.
I ösregnet har jag sett gränskontrollen torna upp sig med det svarta ljuset tänt, bommen av drömmar och förväntningar som vilat någon meter ovanför marken. Livet som en skuld. Våra egna liv som en brottsplats vi flyr ifrån, med tjutande däck och pedalen i botten.
Jag har skonats. Min tro har hjälpt mig mycket också i detta.
Sverige har relativt många självmord per invånare. Det är faktiskt den vanligaste dödsorsaken för män i åldersgruppen 15-44 år. Ändå låtsas vi som om den inte finns. Ingen skulle komma på tanken att tiga ihjäl antalet trafikolyckor, men självmord är fortfarande så oerhörd tyngt av skuld och skam
."

Ny ordförande för Ja till Livet
- Ja till Livets hemsida - "Ja till Livet välkomnar Stefan Swärd som ny ordförande för föreningen från och med den 16:e maj 2014.
Hur ser du på Ja till Livets arbete framöver?
- Det är med viss bävan  och ett starkt engagemang jag går in i uppdraget som ordförande i Ja till Livet. Organisationen har gjort en heroisk insats under flera decennier när det gäller att lyfta människovärdesfrågor, och framförallt dem del av människovärdet som är en blind fläck i västvärlden, att värna om de mänskliga rättigheterna och rätten till liv för det ofödda livet. En viktig utmaning för Ja till Livet är att återigen lyfta dessa avgörande etiska frågor i svenska kristenheten, det handlar om att värna dem som är allra svagast och som inte kan göra sin röst hörd
."

Maud Olofsson, drevets nya offer?
- Siewert Öholm i Världen idag - "Just nu är Maud Olofsson (C) måltavlan för det så kallade drevet. En del i drevens dramaturgi är självförvållat, men bara en del. Det mesta i "Mauddrevet", handlar, som så ofta, bara om två saker. Ett: Politisk taktik. Två: Journalisters blodtörst. Med politisk taktik menas här att medvetet misstänkliggöra, smutskasta och mot bättre medvetande och i egna syften beljuga en politisk motståndare. Med journalistisk blodtörst menas här att merparten av journalisterna dras in i ett jaktlag där syftet är att med mycket skarpa skott fälla sitt byte. Det finns en tredje orsaksförklaring som ligger i en växande, direkt populistisk journalistik, där journalisten gör sig själv viktigare än berättelsen och vad den handlar om. Den trenden blir extra farlig i kombination med de två andra drevanalyserna."

Nå er Ulf og Birgitta Ekman katolikker
- Norska Dagen - "–Så er vi da katolikker, skriver Birgitta Ekman på sin Instagram-konto torsdag 22. mai. Hun skriver videre:
Etter en fin høytid i Birgittasystrarnas kapell i Djursholm står vi ved biskop Anders Arborelius mellom oss.
Kapellet ligger noen mil nord for Stockholm i retning Uppsala hvor Ulf og Birgitta Ekman bor. Birgittasystrernas kloster i Djursholm tilhører Birgittinorden, etablert av hellige Birgitta i 1370.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar