Dagens Nyheter

6 maj 2014

Nyhetsflödet onsdag den 7 maj

De offensiva tjänsterna behövs
- Olof Edsinger i Dagen - "Till saken hör också att flera av tjänstegåvorna under stora delar av 
kyrkans historia har varit ifrågasatta. Särskilt gäller detta apostelns och profetens tjänst, men längre tillbaka även evangelistens tjänst. Det är knappast någon slump att alla dessa tre har ett dna av att sträcka sig vidare, bortom de redan etablerade strukturerna. De utmanar helt enkelt status quo!
I Sverige befinner vi oss i dag i en missionssituation. Behovet av församlingsplantering och strategiska missionsinitiativ är större än på mycket länge. Därför behöver vi hitta vägar att släppa fram de lite mer offensiva kristna tjänsterna. Paulus talar i 1 Korinthierbrevet 12:28 (Svenska folkbibeln; jfr Efesierbrevet 2:20) om en ordning i Guds rike som innebär att apostelns pionjära inriktning behöver vara först på plats när något nytt ska etableras. Därefter kommer den profetiska funktionen för att ge en rätt inriktning åt ”bygget”. Slutligen kommer läraren, herden och i viss mån evangelisten in och förvaltar/utvecklar det som har byggts upp genom den apostoliska och profetiska tjänsten.
"

J´accuse
- Marcus Birros blogg - "När man blir äldre, sade Paola, växer det inre landskapet medan de yttre krymper. Jag är nöjd med att röra mig på fyra, fem gator som jag känner väl. För jag har en värld som växer här inne. Jag har större delen av mitt liv här inne nu.
Jag fyller 42 i juni och jag förstår henne precis. För en man som varit plågad av melankoli och svårmod sedan tonåren innebär tidens gång en sorts anklagelseakt. Livet blir en skuld som växer ju mer jag betalar tillbaka.
Det enda, förutom Jonna och barnen, som på allvar förlikat mig med mitt eget liv är Jesus Kristus. Jag höll på att skriva min tro på Jesus Kristus men det är inte riktigt sant.
Det är Jesus Kristus själv som skänker legitimitet åt mig, mitt sätt att vara, mitt skrivande.
Kraften i evangeliet och styrkan i frälsningen är revolutionerande och omstörtande. Min kristna tro är djupt förankrad i denna omstörtande och oerhörda Ande. Min kristna tro går på djupet i mitt liv. Jag bottnar i Kristus. Jag tar mark hos Honom. Jag sträcker mig sedan ut i världen och vidrör allting nytt och främmande med trevande fingrar.
"

Løftebrudd på prekestolen
- Norska Dagen - "Det er bis­ko­pe­nes an­svar å sørge for at pres­ter hol­der de løf­ter som er av­lagt, og at ikke vrang­lære lyder fra lan­dets preke­sto­ler, skriver Vegard Loke Rønning.
Kan prester i Dennorske Kirke forkynne hva de vil? Og er det opp til den enkelte prest om han eller hun vil forkynne livets to utganger?
I en artikkel på ytring.no kunngjorde den ordinerte presten Ellen Hageman at «ingen kommer til helvete». Artikkelen er bygget på en preken hun holdt i Romnes kirke, sommeren 2011.
Det er tydelig forkynnelse av at livet kun har en utgang, og at fortapelsen er en umulighet, holdt under en gudstjeneste av en ordinert prest i Den norske kirke.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar