Dagens Nyheter

11 maj 2014

Nyhetsflödet måndag den 12 maj

Dags stoppa Boko Haram
- Dagens Nyheter - "Fortfarande hålls cirka 220 skolflickor fångna av den islamistiska terrorgruppen Boko Haram, som svårt plågar främst Nigerias norra delar. Deras öde är oklart, även om det skisserats i isande ord av sektens ledare, Abubakar Shekau:
”Jag ska sälja dem på marknaden. Allah säger åt mig att sälja. Han befaller mig att sälja.”
Att Boko Haram står för en perverterad syn på islam står klart bara genom den våg av fördömanden som kommit från den muslimska världen. Faktum är att inte ens de vanliga galningarna i grupper som al-Qaida och al-Shabaab verkar kunna förmå sig att stödja Boko Haram och dess fasansfulla terroraktioner.
"

Michelle Obama förtvivlad över kidnappade flickor
- Svenska Dagbladet - "Michelle Obama är upprörd och förtvivlad över kidnappningen av över 200 skolflickor i Nigeria. Presidenthustrun tog över sin mans veckotal och passade på att säga att bortförandet är en del av ett större mönster av hot mot flickor runt om i världen.
Kidnappningen av flickorna av terrororganisationen Boko Haram i Nigeria april har upprört människor runt om i världen. USA:s president Barack Obamas hustru Michelle Obama tog över ett radiotal som hennes man håller en gång i veckan och som också sänds på Vita husets sajt, och passade då på att prata om bortförandet av runt 300 skolflickor i Nigeria i mitten av april, varav 276 fortfarande är borta.
"
(rupebas kommentar: Michele Obama uppmanade till förbön för de bortförda flickorna och deras familjer. Varför känns det så väsensfrämmande att en svensk politiker skulle uppmana svenska folket till förbön?)

Inga protest-tanter?
- BloggarDag - "Denna söndag är Växjö domkyrkas högmässa en regnbågsmässa. Den är självfallet öppen för alla - men alla som kommer, anslut per automatik till understödet för en viss sexualpolitisk agenda. De normkritiska i betydelsen de som ifrågasätter den norm vars flaggor nu vajar över Växjö, tar sig knappast till domkyrkans högmässa/regnbågsmässa. Möjligtvis tar de fram länken till bilder från manifestationen och ser den närmast huliganliknande domprosten Pettersson manifestera med regnbågsflagga. Jag vågade inte lägga ut bilden här för då kunde jag åkt dit för att olovligt ha publicerat en bild. Ni får kolla själva. Jag finner albumet sevärt. Inte minst domprosten. som ses lite på sned viftande med just en regnbågsflagga. Se länken HÄR...
Det är kanske också värt att beundra hur HBTQ-rörelsen kan ta över högmässan i Växjö stifts domkyrka. Men jag undrar om någon protesterar. Jag går ju aldrig i Domkyrkan, så jag tänker inte göra det. Och kyrktanter brukar inte vara protest-tanter. Går de som vanligt och undrar de efteråt - som vanligt - vad de egentligen varit med om?
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar