Dagens Nyheter

2 apr. 2015

Nyhetsflödet långfredag den 3 april

- Världen idag - " "Stilla veckan, passionsveckan, tysta veckan. Kristna runt om i världen förbereder sig i dessa dagar för att fira det största mysteriet av dem alla: Jesu död och uppståndelse. I Sverige samlas man till gudstjänst, bön och lovsång, men också till läger och konferenser som ska hjälpa oss att tränga längre in i förståelsen av vad påsken betyder för våra liv."

Låt Bibeln tala under påskdagarna
- Dagen - "Den enda grunden för kyrkan, varje kristen – och för Dagen, skriver Elisabeth Sandlund.
Bibeln är det fundament som inte bara kyrkan och varje enskild kristens liv vilar på. Den är också den naturliga och självklara utgångspunkten för den kristna tidningen Dagens existens och verksamhet. Så har det varit från starten och så kommer det att förbli.”
Bibelns år 2015, när tvåhundra­­årsjubilerande Svenska Bibelsällskapet storsatsar för att göra svensk kristenhet och helst hela svenska folket till regelbundna bibelläsare, finns det anledning att påminna om denna ståndpunkt. Den kan förefalla självklar men är långt ifrån okontroversiell och ifrågasätts såväl utanför som inom kristenheten. Och den står inte i motsättning till att Bibeln i vår tid liksom i varje annan tid måste förklaras och tolkas för att bli tillgänglig, begriplig och möjlig att leva sitt liv efter."


Jesus dör som Guds offerlamm
- Jonas Nordén i Efter Kristus - "I nattvardsliturgin i den lutherska kyrkan sjunger (eller säger) man alltid orden: ”O Guds lamm, som borttager världens synder. Förbarma dig över oss”. Dessa ord är givetvis direkt hämtade från Joh 1:29 där Johannes Döparen presenterar Jesus med orden: ”Där är Guds lamm som tar bort världens synd”. Men vad menade Johannes Döparen med detta? Varför kallas Jesus för Guds lamm? Vi ser åtminstone två svar på dessa frågor i Bibeln.
Det första svaret har att göra med lammet som Herrens lidande tjänare. Det borde vara helt tydligt för alla bibelläsare att Johannes Döparen har Jes 53 i tankarna när han pratar om Jesus som Guds lamm. Där läser vi om den lidande tjänaren att ”han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt, eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun” (Jes 53:7). Vi vet att Jesus själv tolkar denna profetia på sig själv (Matt 26:28), samt att Filippus gör likadant i Apg 8, när han utlägger texten för det etiopiske hovmannen (se också Matt 8:17; 26:63; Joh 19:9 och Heb 9:28). Det är också denna förståelse av Guds lamm som ligger till grund för nattvardsliturgins ”O Guds lamm”, där pluralformen ”synder” är tagna från Jes 53:12. Trycket ligger på att Jesus dör en ställföreträdande offerdöd för alla människor och genom den bär bort alla människors synd och skuld."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar