Dagens Nyheter

8 apr. 2015

Nyhetsflödet onsdag den 8 april

Hyr Globen för kristen konferens
- Dagen - "Hallå där, Charles Haddad. Du är en av arrangörerna till en kristen konferens som ni kallar "Fire of God". Den hålls i Globen i Stockholm den 11-13 juni.
Vem ligger bakom det här?
– Jesus ligger bakom. Det är en lång historia, men genom en rad övernaturliga händelser mötte jag Francis som är missionär från Nigeria för fyra år sedan. Vi har mötts i olika träffar och arrangerat nätverksmiddagar hemma hos oss och den här visionen har funnits i tre år. Vi har försökt fly, men det har inte gått.
Hur menar du då?
– Vi försöker följa Gud och det var allt från personliga profetiska drömmar till tilltal från människor vi aldrig tidigare mött. Det fick oss att förstå att vi inte kunde släppa det här. Vi längtar att se vad Gud vill göra i Sverige och vi tror att det här är en del i hans plan."

Korsmärkt identitet
- Hemmets Vän - "I berättelsen om korset finns också beskrivningen av människans dubbla natur. De som ena dagen prisar Jesus som Israels frälsare ropar, bara några dagar senare, på hans korsfästelse. Dreven kommer och dreven går. Den mänskliga naturen är skadad. I en tid då humanismen dominerar  – tron att människan i grunden bara är god – blir korset en garant för en mer uppriktig beskrivning av människan. Kampen mellan gott och ont pågår inom oss alla.
Just därför att korset så naket beskriver livet som livet är, blir korset också en berättelse om tro och värderingar som kan fungera i en postmodern tid. Den berättelsen behöver varken kyrkan eller moderna kristdemokrater skämmas för. Det är ju inte tron på hämnd och våld som korset berättar om. Det är istället tron på den utgivande kärlekens oerhörda kraft, som berättelsens kärna. Orden om försoning från korset är något av de vackraste och de starkaste som någonsin uttalats i mänsklighetens historia. När sedan stenen rullas undan på tredje dagen bryter det ljus världen så väl behöver fram. Fredens och försoningens ljus. Korset fun­gerar fortfarande som sund identitetsmarkör, men bara så länge vi ger plats för båda sidorna i berättelsen."

Tio pingstpastorer tar till orda – offentligt!
- Mikael Karlendals blogg - Mikael Karlendal kommenterar en artikel i Dagen som undertecknats av tio pingstpastorer. I artikeln skriver de tio pingstpastorerna:
”Vi tror att teologi först och främst ska formas i församlingen. Församlingen har uppdraget att förmedla evangeliet så trovärdigt och aktuellt som möjligt. Församlingen är därför den primära platsen för teologiska samtal och eventuella positioneringar."
    ”Om vi tvingas välja arena för teologins bearbetning är det för oss självklart att det är församlingen vi väljer. Vi har respekt för akademi och journalistik som aktörer i det teologiska samtalet och vi välkomnar deras bidrag. Men vi tror att i frågor om teologi och livsstil så är det församlingen och dess ledare som behöver stiga fram.”
Mikal Karlendal kommenterar:
"De tio pastorerna kan tolkas som att de tycks nära en önskan om att få vara ifred i den lokala och lugna församlingsmiljön och där få sköta sin undervisning utan bli störda av utanförstående individer som kräver offentliga och tydliga ställningstaganden. Detta är dock djupt problematiskt.
Det är en fåfäng önskedröm att tro att det skulle kunna fungera så i det verkliga livet, i alla fall om man med ”församling” här i första hand syftar på den lokala församlingen. Vi lever i en globaliserad värld där medlemmarna skaffar sig information och kunskap från alla världens hörn. De läser och deltar i debatter via bloggar och sociala media från alla håll och kanter. Kort och gott, det som kunde begränsas till interna diskussioner i en lokal församling 1965, är omöjligt idag. Och det var ju knappast möjligt då heller. Varför ens försöka envisas med denna inställning? Varför inte gilla läget och börja agera opinionsbildare?
Samtidigt är det också teologiskt och bibliskt tveksamt att försöka begränsa samtalet, undervisningen, förmaningen, formandet av teologin och positioneringar till den lokala församlingen. Så gjorde man inte på Nya testamentets tid och så har man heller inte gjort genom den kristna kyrkans hittills nästan 2000-åriga historia. Och det är inte så svensk pingströrelse historiskt har agerat. På olika predikantveckor förr har man stött och blött i olika frågor och mejslat fram en konsensus. Frimodigheten att agera så har dock naggats i kanten under de senaste decennierna.
Teologin – hela läran, allt vad vi ska tro och allt om hur vi ska leva – är inte en sak för lokalförsamlingen, utan det är en angelägenhet för den universella församlingen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar