Dagens Nyheter

23 dec. 2015

Nyhetsflödet onsdag den 23 december

Men den jul jag söker finner jag inte här. Den är inte sökbar på Google
- Anja Dahlström i Sändaren - "Anja Dahlström söker julspår bortom hjulspåren. Söker i det yttre för att finna i det inre. Önskar sig ett tusenbitars julpussel där alla bitarna faller på plats och julen blir hel.
   Jag går genom december och letar efter något jag glömt igen. Jag söker julen. Den riktiga. Den verkar jag ha tappat bort. Jag söker julen i det hem jag kallar mitt och i världen. Finner gamla utnötta tomtedräkter, trasiga ljusstakar och önskelistor jag sparat. I min brevlåda ligger varuhusens tjocka kataloger med löften om alla möjligheter och de ropar: Kom! Ta mig! Här är det du söker!
   Men den jul jag söker finner jag inte här. Den är inte sökbar på Google, de träffar jag får på två miljoner jular är inte min jul.....
   Jag söker julen i det yttre för att finna den i mitt inre. Där den alltid varit och kommer åter: Det nyfödda hoppet! I livet som är allt. I det som skaver, och i det som inte är helt. I det som längtar och aldrig slutar hoppas. Om en mild vind av hopp som blåser inifrån varje julrött hjärta. Med ögon som möts och händer som gör. ”Lys du gamla stjärna oss hem till vår kärna. Igen och igen.”

Forskare: Därför provocerar abortvägrare
- Världen idag - "Barnmorskor som hävdar rätt till samvetsfrihet provocerar därför att de påminner oss andra om att samvetet finns och kan göra sig påmint. Det menar Charlotta Levay, som forskar inom sjukvård.
Det är i en text i Norrbottens-Kuriren som Charlotta Levay, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet och vars forskning bland annat rör sjukvård och etik, skriver utifrån fallet med barnmorskan Ellinor Grimmark som vill avstå från att medverka vid aborter.
Levay menar att det liksom i andra länder är praktiskt fullt möjligt att tillgodose rätten till samvetsfrihet, borde det vara så också här.
"Att utföra aborter är knappast kärnan i en barnmorskas arbete. Det finns tillräckligt många kvinnor att förlösa för att hålla barnmorskor som inte vill utföra aborter fullt sysselsatta, och tillräckligt många barnmorskor som vill det för att ta hand om de kvinnor som söker abort."
Men, den här frågan är inte praktisk, utan handlar om något annat, konstaterar Levay. Den verkliga orsaken till att barnmorskan nekats anställning är inte tvingande personalplaneringsskäl utan att den som av samvetsskäl inte utför aborter "skulle uppfattas som en tyst förebråelse mot alla andra som gör det."
Men samvetet är ingenting exotiskt, skriver Levay, utan någonting djupt mänskligt."

Julklappstips: Bibliskt eller queerteoretiskt perspektiv på sex
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "Under de senaste åren har jag ägnat ganska mycket tid åt att fördjupa mig i vad som är en biblisk hållning till sex och sexualitet. För några månader sedan kom min bok Gud och sex: Äktenskap, lust och sexualitet i Bibelns ljus ut på evangelie förlag. I denna riktar jag mig till dig som är kristen och som vill få dessa frågor belysta ur ett lärjunge-perspektiv.
   Få ämnen är så vanligt förekommande i Nya testamentet som detta, så det saknas sannerligen inte material att ösa ur. Samtidigt är det förvånansvärt tyst om dessa frågor i Sveriges kristenhet – en märklig ironi med tanke på att vi hela tiden bombarderas med budskap angående sex i samhället i stort! Detta är också skälet till att jag själv har valt att skriva om detta. Jag lever i övertygelsen om att Gud är god, och jag känner mig därför inte hotad av vad Gud kan ha att säga om min sexualitet. Tvärtom: det vore väl oerhört märkligt om ett så pass centralt område i våra liv skulle passera med tystnad i de bibliska texterna!"


Gresshoppenes dag
- David Wilkerson, desember 2001 - Les HER.


Day of the Locusts
- David Wilkerson, December 2001 - Read HERE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar