Dagens Nyheter

27 dec. 2015

Nyhetsflödet söndag den 27 december

Ta hoten mot de kristna på allvar
- Ledare i Expressen - "Kristna som flyr till Sverige undan religiösa förföljelser ska inte behöva förföljas även här.
   Otaliga tusenden har flytt från "kristendomens vagga" till Europa och Sverige. Men kristna utsätts för hatbrott och förföljelse även här. Anmälningarna om kristofoba hatbrott har enligt Brå ökat från knappt 100 stycken år 2010 till drygt 330 i fjol.
   Från 2013 till 2014 ökade anmälningarna med hela 75 procent.
   I hälften av fallen handlar det om skadegörelse, med antikristna markörer, mot kyrkor, kyrkogårdar och församlingshem. Men våld, hot och ofredande förekommer också.
  I somras lämnade flera kristna familjer ett asylboende i Mönsterås efter att de ska ha hotats och trakasserats av fundamentalistiska islamister."


Thomas Idergard: Utan kristendomen inga liberaler
- Svenska Dagbladet - "Landsmötet för det tidigare Folkpartiet firade nyligen namnbytet till Liberalerna genom att ställa sig bakom kravet på att staten ska tvinga religiösa samfund i Sverige att viga de personer som staten anser att de ska viga, oavsett samfundens egen teologiska syn på äktenskap. Denna långtgående inskränkning av religionsfriheten – en princip som liberaler tillsammans med många troende länge kämpade för i Sverige, och alltjämt riskerar livet för runt om i världen – har hittills det parti som tidigare kallades Kommunisterna varit ensamt om att förorda. En gissning är att fler med stark dragning åt liberal ideologi så småningom kommer att ställa sig bakom förslaget."

Birro berättar om sitt eget missbruk
- Dagen - "Fällorna och lockelsen finns överallt. Styrkan att stå emot är inte min, jag ber om den och när jag ber om den får jag den.
   Därför är jag nykter. Jag tackar Gud för det och till skillnad från så många andra människor i det här landet skäms jag inte över det. Gud söker oss inte i vår styrka utan i vår svaghet", skriver han.
   Han hävdar att rätten till att förställa sig med sprit är okränkbar och självklar för de allra flesta.
   "När Sverige iskallt och självgott monterat ner allt heligt har vi ändå behållit spriten, ruset som vårt allra heligaste och viktigaste sakrament", skriver han."


Rullstolen behövs inte – Jonnie har fått ett helt nytt liv
- Inblick - "Jonnie Ström hade suttit nästan tio år i rullstol. I somras började han återfå styrkan i kroppen och kunde mirakulöst börja gå igen. – Jag har fått ett helt nytt liv. Det är så roligt när jag är ute och går i byn, för folk tror inte sina ögon. De stannar sina bilar och backar tillbaka för att prata med mig, berättar Jonnie.
   Jonnie blev frälst 1992. Innan dess var han väldigt negativ till allt kristet. Hans son ville börja på scouterna, men var för ung för att gå själv. Han fick börja om Jonnie följde med som ledare.
   – Jag ville inte ha med kyrkor att göra. Jag får se till att det inte blir så mycket kristet i scouterna, tänkte jag.
   – En av scoutledarna hade blivit helad från sin astma och bjöd in mig och min familj på ett tältmöte där hon skulle vittna. Jag trodde inte alls på det hon berättade, men sa att jag kunde komma om jag fick gå ut ur tältet när jag ville.
   – Evangeliet grep tag i mig. Jag hade aldrig hört det förut. Samtidigt ville jag inte visa att jag var intresserad av budskapet om Jesus. Tältmötena direktsändes på närradion och jag smög ut till bilen och satt där och lyssnade på mötet. Mötesserien varade flera dagar och jag och min fru gick dit igen.
   – Min fru som haft en tro sedan hon var liten, ägde en Bibel som jag började läsa i smyg på nätterna. Snart hade jag läst igenom Nya testamentet.
   – Det var en kamp inom mig. Efter sista mötet bröt jag ihop. ”Jag vill överlämna mig till Jesus”, sa jag. Jag, min fru och vår son bad frälsningsbönen tillsammans."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar