Dagens Nyheter

6 mars 2016

Nyhetsflödet Söndag den 6 mars

Kartellen – ett Kristusvittnesbörd på bästa sändningstid
- Olof Edsinger i Opinionsbloggen - "I helgen sändes en dokumentär om ett av Sveriges mest kontroversiella band – hiphopgruppen Kartellen. Det är en märklig resa kantad av missbruk, kriminalitet och politiska kontroverser. Dokumentären ger en inblick i en hård och mörk värld, men visar också på det faktum att musikalisk och poetiska genialitet kan dyka upp på de mest oväntade ställen. Det är inte för inte som Kartellen har hyllats som en av vår tids viktigaste skildrare av det svenska samhällets skuggsidor.
   Men dokumentären stannar inte vid detta. Den skildrar också något annat, och betydligt ovanligare i sammanhanget – nämligen hur Kartellens frontman Sebbe Staxx finner en tro på Kristus och börjar göra upp med sitt eget förflutna. Som tittare tas vi med på lovsångsmöte i församlingen Ichtys där Staxx vittnar om sin vandring med Herren, och vi får höra hur man proklamerar Jesu namn inför en konsert i Ludvika. Vidare får vi höra Sebbe Staxx tala om hur det hat som var en så betydande drivkraft för hans musikaliska gärning har runnit av honom, att han har gått igenom en tuff process av att förlåta de människor som han haft svårt för och att han nu har fått sin identitet i Jesus Kristus i stället för i sin roll som musiker och sångare."

Hon ber att Sverige ska sluta stödja Abbas
- Dagen - "Palestinska människorättsorganisationer protesterar mot att president Mahmoud Abbas­ regim vill gripa en lokal politiker som påtalat­ korruption. Hon tar sin tillflykt till den palestinska parlamentsbyggnaden där hon skyddas av immunitet....
   – Jag vet att Sverige vill stödja palestinsk demokrati, men att stödja Abbas regim är motsatsen, det är ett stöd för en medeltida diktatur. Han förföljer sina kritiker därför att omvärlden till­åter det, säger hon till DN:s korrespondent Nathan Shachar."

Kyrkan har moraliskt ansvar att hjälpa nödställda oavsett tro
- Jacob Rudolfsson i Hemmets Vän - "För en kristen är det naturligt att hjälpa människor i nöd. I ett brev från den romerske kejsaren Flavius Claudius Julianus (332-363), mest känd som ”Julianus Avfällingen”, ondgjorde han sig över att så många övergav de romerska gudarna och anslöt sig till tron på Jesus från Nasaret.  ”[Den kristna tron] har framför allt avancerat genom den kärleksfulla hjälpen till främlingar och genom omsorgen de visat genom att begrava de döda. Det är en skandal att det inte finns en enda judisk tiggare och att de gudlösa galiléerna inte bara tar hand om sina egna fattiga utan även våra; medan de som tillhör oss förgäves ser till oss för att få den hjälp som vi borde ge dem.”
   Medmänsklighet var något revolutionerande i det romerska imperiet och unikt för de kristna. Givetvis medförde det praktiska utmaningar och interna spänningar för de tidiga kristna i hur hjälpen bäst skulle genomföras (omsorgen för de nyomvända grekisktalande änkorna i Apostlagärningarna 6:1 är ett exempel). Men att bistå nödställda människor, även de utanför den egna gemenskapen – till och med ens fiender – sågs som en självklar konsekvens av tron. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar