Dagens Nyheter

22 mars 2016

Nyhetsflödet tisdag den 22 mars

Vad är egentligen kyrkans ”produkt”?
- Jonas Nordén i Efter Kristus - "Jag har skrivit några inlägg tidigare på den här bloggen om vad som egentligen är kyrkans viktigaste uppdrag, vårt huvudmål med vår verksamhet och existens. Jag blir mer och mer övertygad om att vi behöver fokusera på det som är vår ”produkt” framför andra – frälsningen, själars räddning.
   Jag tror att det bakomliggande målet med varje insamlad krona, varje tryckt Bibel eller sångbok, varje kokad liter kaffe, varje bortsopat dammkorn under kyrkbänken behöver vara frälsning. Det är Kyrkans ”produkt”, det är den branschen vi är i. Det är det vi kan, det är vår nisch.
   Kyrkan verkar vara engagerad i dussintalet andra hedervärda branscher, såsom socialvård, rådgivning, pengainsamling, naturvård, förskolor osv… Branscher som även den sekulära världen sysslar med. Vad är det som rättfärdigar att även Kyrkan är involverad i detta? Kyrkans yttersta syfte med allt detta måste skilja sig från världens; det behöver vara frälsningen."

rupebas kommentar: Detta är skrivet ur ett EFS-perspektiv. Man skulle nästan tro att det kom från Frälsningsarmén. Det är bra att vi kan stå tillsammans om denna vision.

Dags att varudeklarera må bra-branchen!
- Ruben Agnarsson i Inblick - "Med hippie- och drogkulturen på 1960- och 70-talen, gjorde även nyandligheten på allvar entré i Västerlandet. Inte minst bidrog popgruppen The Beatles till denna utveckling. De besökte själv Maharishi Mahesh Yogi i Indien, och tog starka intryck av hans kurser i Transcendental Meditation, TM.
    När Maharishi i oktober 1967 besökte Sverige för att hålla kurser i TM på Falsterbohus i Skåne, kom följaktligen självaste George Harrison och Paul McCartney på besök. Tack vare uppbackningen av Beatles blev TM  en av de mest framgångsrika österländska filosofierna som trängde in i väst.
   Bakom fasaden av vetenskaplighet och personlig utveckling dolde det sig tydliga religiösa inslag, konstaterade forskaren Rune W Dahlén i sin bok ”Myter och mantra. En bok om TM och Maharishi” som kom ut för mer än 20 år sedan."

”Se flyktingarna som Guds gåva”
- Världen idag - "Se flyktingarna som kommer till Sverige som ett uppdrag från Gud. Det sa huvudtalarna när New Wine på onsdagen inledde sina ledarskapsdagar i Citykyrkan i Stockholm.
– När jag var i Estland nyligen fick jag höra att landet kommer att ta emot flera tusen flyktingar. ”Vad ska vi göra?” frågade man mig. ”Älska dem”, sa jag.
   Mark Aldridge, som leder New Wines internationella verksamhet, var tydlig med att han ser den stora flyktingströmmen till Sverige som en gåva från Gud till kristenheten.
   – Vad säger Gud till kyrkan i Sverige? Jag tror han säger att vi ska omfamna den här möjligheten. Jag tror Gud säger: ”Jag har sänt er människor som jag älskar och som jag dött för.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar