Dagens Nyheter

15 feb. 2013

Nyhetsflödet fredag den 15 februari

Ungdomsstyrelsen i möte med Ekho
- Världen idag - "Under onsdagseftermiddagen håller Ungdomsstyrelsen ett möte med organisationen Ekho. På agendan står att diskutera uppgifterna om att Frälsningsarméns kårledare i Malmö inte alls ska ha varit delaktig i Ekhos bidragsbeviljade projekt, som syftar till att förändra Frälsningsarméns syn på hbtq-frågor."

Sverige älskar att skita ner allt heligt
- Marcus Birro i Expressen - "Jag tror att graden av andlighet är konstant hos oss alla. Vi får relationen med Gud nedlagd i oss. Sedan kan ett samhälle i varierande grad förskjuta eller anamma denna andlighet. Jag är ju av den förlegade uppfattningen att andligheten i sig själv inte har något värde. För mig handlar andligheten om Gud, om Jesus och om Bibeln som Guds ord. Det är inget jag intellektuellt formulerat för mig själv. Det är ett mysterium i mitt liv. Min teologi är en hjärtats teologi. Gud är inte matematik. Ändå är han fullständigt och klarsynt logisk i allting han gör.
I Sverige tar sig ofta den andliga längtan andra uttryck. Vi tror på mindfulness, spöken, stenar på magen, energier och allt vad det är. Vi vill ha den enkla vägen. Gud ställer för höga krav på oss. Vi vill ha en kravlös andlighet. Vi vill gärna förändras men inte omvändas. Vi vill ha utan att göra eftergifter.
"

Påvligt avsked
- Annika Borg i Kristen Opinion - "Jag kan bara beklaga att namnkunniga opinionsbildare och andra på sociala medier anstränger sig för att förlöjliga påven efter hans besked. Man bör via en viss dos anständig respekt.”, säger Marcus Birro till Världen idag. Jag kan bara hålla med. Även präster har tyvärr deltagit i de ansträngningarna.
Istället borde många läsa påvens korta avskedsbrev. Det är en troende människas sorgliga, vackra och djupt innehållsrika bokslut över ett liv i offentlighetens ljus, som klippa, riktmärke och tjänare.
De stora teologiska orden och den trosmässiga självklarhet med vilka de skrivs blir en sådan kontrast till vad jag ser att Svenska kyrkan har blivit och till bruset i samtiden.
"
  
Tänkvärda ord från England
- Stefan Swärds blogg (Innehållet huvudsakligen på engelska) - "Församlingsplanteraren i Helsingborg, Richard Cruz, har uppmärksammat mig på vad församlingsplanteraren Steve Addison skrivit med anledning av att den välkände evangelikale profilen i England, Steve Chalke, tagit ställning för ”same sex marriage”.
Addison ger en träffsäker analys av situationen, och hans tankegångar liknar mycket av vad som har skrivits på denna blogg under ett antal år.
A few years ago leading English evangelical Steve Chalke described the idea that God’s judgment on sin, was borne by Christ in our place, as “cosmic child abuse”.
Recently, Steve came out in support of same sex marriage. He came to this position despite Jesus’ affirmation of the Genesis 2:4 that marriage is between a man and a woman.
For thousands of years, God’s people have affirmed this teaching. Steve and others, have fallen into line with the current social trends, and walked away from God’s intention for marriage. His denomination has a different official position on marriage, but will not censure him. The Baptist Union of Great Britain calls on us to respect “Steve’s desire to stimulate wholesome and sensitive debate on this important matter.”
What’s this got to do with disciple making movements?
Discipleship means teaching people to obey Christ’s commands. Movements are counter cultural. They follow Christ, not social trends.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar