Dagens Nyheter

23 feb. 2013

Nyhetsflödet lördag den 23 februari

Släpper ny bok på goda grunder 
- Dagen - "Claphaminstitutet firar i dag fem år med att släppa boken ”På goda grunder”.Boken innehåller 59 debattartiklar i olika samhällsfrågor som tidigare publicerats i Sveriges stora dagstidningar."

Varje människa har en berättelse
- Åke Hällzon i Hemmets Vän - "Vi dras alla ofrånkomligt till det som är äkta och sant, till det som är på riktigt. Det är därför det finns en sådan attraktion i andra människors berättelser. Kraften ligger i det självupplevda. Det jag erfarit, det jag känt och sett, kan ingen ta ifrån mig. Vi känner gemenskap när vi förstår att det vi är med om inte alls är unikt. Villkoren för att vara människa delar vi med många. På så sätt kan jag känna igen mig och få identifikation i andras berättelser. Att lyssna till någon som berättar om sitt liv är ett sätt att spegla mina egna erfarenheter och sätta mina upplevelser i ett sammanhang."

Framtidskommissionens utmaningar är också kyrkans
- SEA:s hemsida - "Framtidskommissionens rapport lyfter bland annat fram civilsamhället, där kyrkorna utgör en stor roll, som en viktig mötesplats för skapandet och förmedlandet av värderingar. Rapporten slår också fast att det är där människor skolas i demokratiska principer, något som står i tydlig kontrast med populära uppfattningar om att organiserad religion i allmänhet, och kristendomen i synnerhet knappast kan fungera som demokratiskola."

Ikke til salgs
- Jostein Nielsens blogg - "Det er ikke tvil om at det hos noen oppfattes som status å formidle Den hellige ånd. Trollmannen Simon var imponert av Filip og kom til tro, men han var enda mer begeistret da han så hvordan Peter og Johannes formidlet Den hellige ånd. Jeg synes litt synd på Simon. Han hadde ikke vært troende lenge. Hans referansebakgrunn var trollmannens. Det var sikkert slik med trollmenn den gang som det er med tryllekunstnere i dag – de kjøper triks av hverandre. Simon var vitne til det han oppfattet som ”et fantastisk triks”. Det ville han kjøpe.
Da ”Toronto-vekkelsen” var på sitt sterkeste ble jeg selv beskyldt for å drive med samme type triks som illusjonistene. Ikke hadde jeg lært det, ikke hadde jeg kjøpt det og ikke var det noen form for triks – det bare skjedde.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar