Dagens Nyheter

7 feb. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 7 februari

Kristendom i förbifarten- Ulf Jonsson i Signum - "Trots grundlig sekularisering dyker kristendomen fortfarande upp i alla möjliga sammanhang också i dagens Sverige. Utan att man vet ordet av är man plötsligt involverad i teologins djupaste frågor. En musikrecension i Svenska Dagbladet i dag, tisdag den 5 februari, illustrerar fenomenet. Jag tänker på Sofia Lilly Jönssons recension av Berwaldhallens minifestival med musik av Bach som gick av stapeln under veckoslutet.
På en punkt är SvD:s recensent Sofia Lilly Jönsson dock uppenbart missnöjd, nämligen när det gäller tolkningen av Bachs stora h-moll mässa, som framfördes i söndags kväll. Kritiken gäller dirigentens brist på religiös tro. Recensenten påpekar att Bachs h-moll mässa inte bara är andlig musik i största allmänhet utan att den är av specifikt kristet slag. Men i dirigenten Peter Dijkstras tolkning gick de djupt kyrkliga rötterna i denna musik nästan helt förlorade, skriver recensenten. Och så ställer hon den avgörande frågan: Måste man kanske tro?
Jönson sätter därmed fingret på en av de riktigt stora teologiska kontroversfrågorna: Kan man förstå religiösa uttryck om man själv inte är troende?
"


Att hitta ett nytt hem
- Anna Sophia Bonde i Dagen - "Jag vill inte tro att Svenska kyrkan är passé, att hon inte längre skulle ha något att bidra med i Guds stora orkester.
Det var tankeväckande att ta del av Alexander Ringbäcks berättelse i Dagen förra veckan, om uppväxten i frikyrkan och hur han, sedan han blivit vuxen, lämnat om inte tron så i alla fall kyrkan med slutsatsen:" Det var inte för mig". På sätt och vis kände jag igen mig, även om det för min del blev så att jag, efter ett misslyckat försök att leva som hedning, återfann min tro i ett svenskkyrkligt sammanhang
."

Kyrkans väg i dag: sann tillbedjan
- Åke Koldestam i Sändaren - "Den kristna kyrkan i en stor del av världen upplever vilsenhet. Sekulariseringen har spritt sig, samtidigt finns i dag en längtan bland kyrkans folk att nå ut med det kristna budskapet, men ofta möts kyrkan av likgiltighet inför det som kyrkan vill säga. För den som då vet att kyrkan har ett angeläget budskap och som vill ta den kristna tron och missionsbefallningen på allvar är det lätt att hamna i missmod. Kanske finns risken att kyrkan söker sig till och vill visa upp det spektakulära."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar