Dagens Nyheter

21 feb. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 21 februari

Ny kortfilm belyser hot och trakasserier mot konvertiter i Sverige
- SEA:s hemsida - "Du är oren och du är otrogen. Du är väldigt smutsig och du måste dö!”, ”Det händer att folk spottar framför mina fötter, bara för att jag är invandrare och inte har slöja på mig. När jag var i en affär i Rinkeby häromdagen och handlade, kom två unga tjejer bredvid mig. Den ena tog en påse på sin hand för att ta och fylla en annan påse med citron. Hennes kompis frågade henne varför hon gjorde så. Hon svarade; ser du inte att hon är oren. Hon har kanske rört dem. Hon menade mig.”
Detta är några av de hot och trakasserier som iranska ”Maryam” berättar att hon har fått utstå sedan hon blivit kristen. I SEA:s nya kortfilm om hot och trakasserier mot konvertiter skildras hennes och andra konvertiters utsatthet i Sverige
."

Det finns synd
- Per Ewerts blogg - "Det finns rätt gott om debattörer som förkunnar budskapet "Det finns ingen synd". Eller "Människan är innerst inne god." Jag har tittat på större delen av tevedokumentären Bully ikväll. Den känns.
Mobbning är något så avskyvärt. Maktkänslan hos den starke som aktivt väljer möjligheten att förnedra och bryta ner en svagare medmänniska. Människor som aktivt väljer att fullständigt ignorera behov och känslor hos andra människor.
Jag avskyr synden. Jag avskyr ondskan i människan. Och jag är rätt övertygad om att Gud gör det också. Det var därför han kom för att med kärlek besegra synden. Och jag önskar från djupet av mitt hjärta att jag själv och många många andra kan göra allt vi förmår för att besegra den också i våra egna liv och i vår omgivning
."

Dags att terrorstämpla Hizbollah
- Svenska Dagbladet - "Terrorn är sedan länge en del av Hizbollahs verksamhet. Under de senare åren har organisationen också etablerat sig som en aktör på den internationella terrorscenen. Det är hög tid för Europa att vidta åtgärder för att förhindra och bekämpa Hizbollahs fortsatta brotts- och terrorverksamhet, skriver terrorforskaren Magnus Norell."

Ny bok från Claphaminstitutet
- Claphaminstitutets hemsida - "Claphaminstitutet är ett forskningsinstitut och en tankesmedja med ändamål att stimulera utbildning, undervisning och vetenskaplig forskning om och i kristen tro." Citerat ur Claphaminstitutets stadgar.
Vi på Claphaminstitutet är mycket stolta över att nu kunna ge ut vår första bok - en antologi med 59 av våra bästa och mest spridda artiklar under våra fem år som tankesmedja! Boken spänner över en rad ämnesområden och utgör en bred kristen opinionsyttring i merparten av de mest brännande ämnena i samhällsdebatten.
Den officiella releasen sker vid vårt årliga rådsmöte i Riksdagshuset onsdag den 20/2, som också markerar femårsjubileet för Claphaminstitutet.
Det är möjligt att beställa boken här. Boken går under titeln PÅ GODA GRUNDER - Fem år med Claphaminstitutet i samhällsdebatten"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar