Dagens Nyheter

28 feb. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 28 februari

Sluta tala om ”religion”
- Philip Geister i Signum - " Det ospecifika användandet av begreppet religion gagnar främst de debattörer som surfar på den negativa klang som ordet har.
För bara några år sedan var det knappast någon som pratade om religion. Nu gör alla det. I tidningarna har Gud flyttats från skämtavdelningen till ledarplats...
...Denna utveckling är mycket glädjande. Men en av de mer problematiska aspekterna av religionens nya popularitet är den onyanserade användningen av själva begreppet religion som täcker en så enorm bredd av läror, fenomen, övertygelser och praktiker att det i allt mindre utsträckning går att säga något meningsfullt överhuvudtaget. När det diskuteras om det är önskvärt med ”religiösa skolor” eller om ”religion är bra för samhället”, undrar man genast vad samtalet egentligen handlar om. ”Religion” finns inte. Religion är ett samlingsbegrepp liksom begreppet djur. Att tala om djur fungerar på avstånd, men när man väl har trätt in i den zoologiska trädgården blir det meningslöst. Då gäller det att skilja mellan krokodiler och elefanter
."

På Kanaans tungomål
- Bloggen Vem tänder stjärnorna? - "Ibland måste man ställa sig ett litet stycke utanför sitt eget sammanhang och sin samtidskultur för att betrakta den lite från sidan för att kunna göra en sund analys av den. För när alla intryck fortsätter svischa förbi som vanligt är det i princip omöjligt att selektera och göra en djupare analys av den tid vi liver i.
Inte minst gäller detta trons roll i tillvaron. Idag har vi haft den stora fröjden att kunna rensa ut diverse prylar ur huset. (Den moderna människan är som bekant riktigt glad över en produkt bara vid två tillfällen: När man köper den om när man slänger ut den.) Bland annat mitt gamla GENI-spel från sent 80-tal. Vi lider ingen brist på andra frågespel, om man säger så, och det var därför naturligt att det gamla Geniet åkte ut.
När jag hastigt ögnade igenom några frågor på vägen till kartongåtervinningen var det en fråga som fångade min tanke: "När gick Mose in i Kanaan?" (En luring: Rätt svar är "Aldrig" - Mose kom ju aldrig in i det Heliga Landet). En sådan fråga kräver en rejäl portion bibliska förkunskaper för att kunna besvaras. Spelkonstruktörerna för några decennier sedan ansåg uppenbarligen att gemene man kunde förväntas ha bibelkunskaper på den nivån.
"

Enormt gensvar om mitt gudstvivel
- Ann Heberlein i Kyrkans Tidning - "Jag har det inte alltid så lätt med Gud. Det handlar inte framför allt om frågan angående Guds existens.
Det tvivlar jag ytterst sällan på, att Gud existerar. Min fråga och mitt tvivel handlar om något annat. Jag är ofta mycket osäker på vem Gud är.  Jag är mycket osäker på vad Gud vill – vilken är Guds avsikt med mig, med mitt liv? ”Frågan är inte huruvida Gud existerar, utan hur han är beskaffad” skriver David Hume i Dialoger om naturlig religion. Man brukar säga att Hume är någon sorts upphov till ateismen. Det är inte sant. Han frågade inte om du finns. Han undrade vem du är. Humes fråga är alltså min fråga. Jag vet att du finns, men jag vet inte vad du är, vem du är, vad du vill.
Om detta skrev jag en essä som publicerades i Dagens Nyheter i trettonhelgen. Gensvaret har varit enormt – jag har tagit emot långt över hundra mail och inte mindre än sjuttio­fyra brev. Gud – tro och tvivel, tillit och rädsla – är uppenbarligen ämnen som berör.


Finskt nej till samkönade äktenskap
- Världen idag - "Lagutskottet i den finska riksdagen röstade på onsdagen emot att ta upp en motion om samkönade äktenskap. En namninsamling inleds nu med målet att få parlamentet att ta upp frågan.
Med röstsiffrorna 9-8 avslog lagutskottet en begäran från 76 ledamöter om att ta ett förslag till samkönade äktenskap till behandling, rapporterar Hufvudstadsbladet. Det hade krävts 100 ledamöters stöd för att motionen automatiskt skulle gå vidare till riksdagen, skriver TT-FNB
."

1 kommentar:

  1. Mitt namn Jönsson Björkman, form, Kristianstad (Sverige) Efter 12 års äktenskap har jag och min man varit i den ena gräset tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Osagiede kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Osagiede. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr. Osagiede verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller att din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte mer, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontaktmeddelande på: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836
    eller viber +2349014523836

    SvaraRadera