Dagens Nyheter

2 maj 2013

Nyhetsflödet torsdag den 2 maj

Torsdag den 2 maj

Video om det verkliga ursprunget till Emergent Church
- Bibelfokus.se - "Det verkliga ursprunget till Emergent Church.
Du kanske känner igen namnen på några av rörelsens mest framstående ledare: Brian McLaren, Rob Bell, Doug Pagitt, Tony Jones, Tony Campolo, Leonard Sweet... Videon avslöjar med all önskvärd tydlighet hur dessa ledare vägleder sina efterföljare till att lägga bibelförankrad kristen tro bakom sig till förmån för nya tolkningar och uttryckssätt såsom liberalteologi, ekumenism, interreligiositet, mystik och ren skär New age.
"

Varför just kristen?
- Bength Gustavsson i Världen idag - "Avstegen ifrån och angreppen på biblisk och klassisk kristen tro måste bemötas, både med andlig klarsyn och med intellektuell skärpa och med respekt för meningsmotståndarna, men också ge skäl till: Varför just kristen? Skäl som är genomtänkta och förankrade i Bibeln, i personlig erfarenhet, i historien, i nuet och som kan tåla framtida påfrestningar. Skäl till den som redan är en kristen och till den som (ännu)  inte är det. Skäl till den sekulariserade nutidsmänniskan, så att hon vet vad hon tar ställning till. Vill hon vara en kristen, då ska hon veta vad hon vill. Säger hon nej, då ska hon veta vad hon säger nej till."

Jag går inte under röda fanor längre
- Marcus Birro i Expressen - "Som jag ser det kan 1 maj antingen handla om det förflutna, om strider vi vunnit, om yrken och fabriker som inte längre finns. Då blir 1 maj ett museum. Då blir 1 maj som en uppstoppad varg med glaskulor i stället ögon. Man luras att tro att den där vargen ser en, men den är blind och död.
Jag går inte under röda fanor längre, som jag gjorde när jag var barn och ung. I dag går jag i ett annat tåg för kärleken, för familjen och för våra barn. Men jag vet också att jag inte skulle kunna gå där, fri, förändrad men förankrad i en solidarisk humanism, om det inte vore för människor som mina föräldrar och andra som arbetade och slogs för att jag skulle få ett drägligare och friare liv än de fått
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar