Dagens Nyheter

9 maj 2013

Nyhetsflödet torsdag den 9 maj

Torsdag den 9 maj, Kristi himmelfärds dag

Han, Hon, Hen och Mappa
- Siewert Öholm i Världen idag - "På tisdag i nästa vecka ska riks­dagens socialutskott slutbehandla regeringens förslag att köns­byte, alltså om en kvinna genomgår könsoperation till man, inte ska innebära konsekvenser för den man kvinnan nu förvandlats till. Även som man ska kvinnan fortsättningsvis kunna föda barn. I prak­tik­en blir den nye mannen både mamma och pappa till sitt eget barn, tillsammans med en sperma­donator."

Anpassning räddar inte kyrkan
- Per Ewert i Dagen - "Flera kyrkor och samfund i Sverige och Europa kämpar med sviktande medlemssiffror. Den västerländska kristenheten söker ivrigt sin framtidsväg i en sekulariserad miljö. För många kyrkor står vägvalet mellan att antingen – som det formuleras i en aktuell platsannons från Stockholms stift – anpassa sig ”efter omvärldens förväntningar”, eller att sätta sig till tydligt motvärn mot en gudsfrånvänd samtid."

Det besinningslösa supandet
- Ann Heberlein i Kyrkans Tidning - "Det firades Valborg i Uppsala också. Ännu fler fulla, alkoholförgiftade och misshandlade. Och snart är det studentfester och så är det midsommar, bröllop, lussevakor, jul och påsk. Det finns många anledningar att supa. Supa sig dum, ledsen eller våldsam. Själv dricker jag inte längre alkohol. Jag blir bara ledsen av vin, vilket jag uppenbarligen inte är ensam om. När jag står där, på min balkong och beskådar baccanalen i parken kan jag inte låta bli att undra hur länge denna galenskap ska få fortsätta, och då menar jag det besinningslösa supandet. Nej, alkohol går inte att förbjuda – det är ju en del av vårt kulturarv brukar det heta. En trist bit av vår kultur. Tycker jag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar