Dagens Nyheter

19 juli 2013

Nyhetrsflödet fredag den 19 juli

Fredag den 19 juli

Stanley Sjöberg dödshotad
- Världen idag - "Predikanten och pingstprofilen Stanley Sjöberg uppger att han hotats till livet efter att bland annat ha pratat om Sverigedemokraterna i ett Youtube-klipp. Men han är inte rädd.
– Jag sover gott, säger han till Världen idag.
Stanley Sjöberg säger till Världen idag att flera mejl med antisemiska inslag och dödshot har kommit efter att han i olika Youtube-klipp berört ämnen som Sverigedemokraterna, homosexualitet och Israel. Han säger att han har varit med om värre hot förr och att det "ingår i uppdraget".
"

Tro och moral i dopingens värld
- Per Ewerts blogg - "Jag sörjer också över att Tyson Gay som bekännande kristen inte haft en så hög moral som jag förväntat mig. (Hans i viss mån rakryggade men till stor del undflyande förklaring kan vi nog lämna därhän tills hela sammanhanget rullats upp.) VIssa kommentarer brukar anse att tron inte har några direkta inplikationer på en människas praktiska moral. Men ändå är det nog så att människor förväntar sig det av dem som säger sig vilja följa Jesus. Aftonbladets Mats Wennerholm håller med: ”Han är djupt religiös och jag inbillade mig att det inte gick ihop med hans tro."

Sverige ÄR en mångfald av olikheter – en fantastisk möjlighet!
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Svenska nazister och Sverigedemokrater måste inse att världen har förändrats, i jämförelse med hur vi levde förr som olika folk i olika länder. För 50 år sedan var Sverige uppdelat så att man kunde höra och se vem som bodde i Dalarna, i Skåne, Göteborg eller Stockholm. Nu har vi en djupare samhörighet och skillnaderna finns inte kvar på samma sätt. På ett liknande sätt har Europa förändrats, men också hela världen. Vi möts över nationsgränserna, fysiskt och digitalt. De flesta kan samtala på engelska, lyssna på musik och se filmer på ett gemensamt språk."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar