Dagens Nyheter

13 juli 2013

Nyhetsflödet lördag den 13 juli

Lördag den 13 juli

Kd-ledare i blåsväder
- Världen idag - "Päivi Räsänen, partiledare för Kristdemokraterna och dessutom Finlands inrikesminister, gjorde ett skarpt utspel mot landets abortlagstiftning när hon talade vid Evangelisk-lutherska kyrkans folkmissionsdagar i Kankaanpää.  I sitt tal pekade Päivi Räsänen på flera områden som visade hur samhället gått bort från Gud och inte följer Bibelns bud. Hon tog bland annat upp skilsmässor, dödshjälp och aborter, och menade att det finns situationer där kristna måste överväga om de ska följa Guds ord eller samhällets lagar, utifrån vad aposteln Petrus säger i Bibeln om att man måste lyda Gud mer än människor.
– Djurskyddslagar ger bättre skydd till djur än abortlagen ger till ofödda barn. Djur får inte slaktas på ett sätt som orsakar smärta, men det är inte ens tillåtet att ens diskutera smärtan vid aborter, sade Räsänen, enligt Yles referat
."

Utan vision syns kyrkan inte
- Sofia Walan i Sändaren - "Men tyvärr ger Equmeniakyrkans närvaro i Almedalen få ledtrådar om vilka frågor kyrkan vill driva. Visst, det har varit intress-anta samtal om integration, främlingsfientlighet, vinster i välfärden med mera. Kyrkoledare Sofia Camnerin och Lasse Svensson har varit pålästa och sagt kloka, teologiskt reflekterade saker i sammanhang där de medverkat.
Problemet är att det saknas en gemensam vision, en strategi eller plan för hur man vill påverka politiken i Sverige, eller vad som är viktigast att påverka. Och i Almedalen märks sådant med svidande tydlighet
."

Ateismens fördomar.Nr 2 ”Gudstro är att nöja sig med att inte förstå”
- Tommy Dahlmans blogg - "Fram till debattkvällen 18 juli – kommer jag att blogga om fem ateistiska fördomar. En varannan dag.
I boken Illusionen om Gud av R Dawkins skriver han på sid 145 följande: ”en av religionens genuint skadliga verkningar är att den lär oss att det är en dygd att nöja sig med att inte förstå”
Detta är givetvis inte den kristna teologins hållning i stort. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det inte ligger något fel i att erkänna att vårt förstånd har sina begränsningar, som i sin tur baseras på själva vetenskapens begränsningar. Dawkins anklagelser känns förlegade eftersom de har sina referenser från 1700- och 1800-talen. Debatten på den tiden grundade sig på de så kallade ”luckorna” i den naturalistiska och vetenskapliga verkligheten.  Man hävdade att man måste hänvisa till Gud för att kunna hantera sådana luckor och på så sätt kunna ge vetenskapen en större kännedom. Idag använder vi inte begrepp som ”luckornas Gud” men mer ett allsidigt beskrivande av verkligheten
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar