Dagens Nyheter

3 juli 2013

Nyhetsflödet onsdag den 3 juli

Onsdag den 3 juli

 ”Att bedriva en hållbar apologetik”
- Stefan Gustavssons blogg - "Kulturell och religiös pluralism är ett faktum, och kristna i till exempel Asien har levt med detta i århundraden. Olika religioner hävdar att just deras väg är sanningens väg. De flesta av dessa försöker respektera andra religioner som har konkurrerande sanningsanspråk och leva med dem sida vid sida. Men det gäller inte den postmoderna, relativistiska pluralismen. Dess ideologi ger inget utrymme för någon absolut, allmängiltig sanning. Även om den tolererar sanningsanspråk betraktar den dessa enbart som kulturella konstruktioner. (Denna ståndpunkt är logiskt självmotsägande, eftersom påståendet att det inte finns någon absolut sanning i sig är en absolut sanning.) Denna pluralism framhåller ”tolerans” som högsta värde, men den kan anta förtryckande former i länder där sekularism eller aggressiv ateism behärskar det offentliga rummet."

"SD-politikers utspel upprör"
- Kyrkans Tidning Almedalsbloggen - "Jag känner att jag ännu morgonen efter blir upprörd över hans konsekventa och främlingsfientliga inställning", skriver Inger Harlevi efter utfrågningen av Richard Jomshof i Visby domkyrka i går kväll."

Att ge upp den egna viljan
- Marcus Birros blogg - "Jag upptäckte att min egen vilja är så nedsmutsad med synd och smuts. Jag upptäckte att det jag bad om inte var utplånandet av mig själv, utan i själva verket raka motsatsen, upprättandet av mitt egentliga jag, som är ljus, kärlek, ande och godhet. Jag var alltså bättre än jag trodde själv. Jag fanns till som en droppe kärleksrött ljus i den levande Gudens samvete och hjärta och när Jesus kom in i mitt liv och styrde upp min vilja, och när jag äntligen vågade lyssna på Hans vilja med mitt liv, och dessutom hade kraft och dårskap nog att faktiskt praktiskt göra som Han sade, så vände mitt liv från förstörelse och död, till liv och möjligheter."

PressStop från Almedalen
- Världen idag - "Här kan du se första programmet av PressStop på plats från Almedalen. I programmet medverkar Mikael Oscarson, Stefan Gustavsson, Roland Poirier Martinsson, Lukas Berggren, Ruth Nordström. Programledare: Siewert Öholm"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar