Dagens Nyheter

16 sep. 2013

Nyhetsflödet måndag den 16 september

Måndag den 16 september

Kommentar över Piensoho-debatten
- Stefan Swärds blogg - "Jag har varit utsatt för ett sådant bombardemang av åsikter efter det att jag skrev mitt blogginlägg om Niklas Piensohos tal på Nyhemsveckan, så jag känner mig nödgad att något kommentera debatten, samtalen och reaktionerna. En stor del av reaktionerna har bara varit i samtal mellan t.ex. pastorer, så de har inte nått media eller bloggsfären.
Som en följd av detta har jag återigen noga lyssnat igenom de båda talen på Nyhemsveckan, och jag har noga granskat det jag själv har skrivit.
Jag vill inte igen upprepa kritiken men efter att ha lyssnat på talen igen är jag nog ännu mer kritisk än när jag skrev mitt blogginlägg. Talen berör ju mycket centrala frågor. Hur ska vi se på församlingsmedlemskap, finns det någon form av församlingstukt, hur ska vi tala om synd och hur allvarlig är synden, hur ska vi tala om helighet, helgelse och Guds folks avskildhet från världen, hur ska vi ta upp om sexualetik och samlevnadsundervisning m.m.
"

Tabernakelbönen
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "I sin bok Hur du ber (Livets Ords Förlag 1999) beskriver den koreanska pastorn David Yonggi Cho en form av bön som han kallar för Tabernakelbönen. Mycket enkelt går den ut på att man nalkas Gud utifrån de föremål som var placerade i det tabernakel (senare tempel) som Gud uppmanade israeliterna att bygga under den 40-åriga ökenvandringen. I mitt eget böneliv har jag upptäckt att den ger goda hållpunkter för hur jag kan komma till Gud i bön, och särskilt då om jag har en lite längre tid till förfogande."

Ny nettside for Boundless 2015
- Perleportalen (Norge) - "Søndag lanseres nettsiden for den store jubileumskongressen i London i 2015.Et nytt, viktig steg på veien til Boundless 2015 blir tatt på søndag. Da lanseres nemlig en helt ny nettside for jubileumskongressen i London: www.boundless2015.org  Fra 1. - 5. juli 2015 vil det bli arrangert en internasjonal kongress i London i forbindelse med at det er 150 år siden William og Catherine Booth startet den bevegelsen som ganske snart skulle bli Frelsesarmeen. O2-Arena på østkanten i London vil være stedet for selve arrangementene, og arenaen ligger bare tre miles fra der Frelsesarmeen ble grunnlagt i 1865."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar