Dagens Nyheter

30 sep. 2013

Nyhetsflödet måndag den 30 september

Måndag den 30 september

Dags ta kristnas utsatthet på allvar
- Världen idag - "Det kan ses som ett tidens tecken att när kyrkomötet i Svenska kyrkan samlas i Uppsala denna vecka uppmärksammade dame Mary Tanner från Kyrkornas världsråd just de omfattande förföljelserna av medkristna, särskilt där de lever i minoritet runt om i världen; just det som Världen idag skildrar i ett stort uppslag i dagens tidning.
I ett allvarsmättat tal vid kyrkomötets öppningshögtid påminde den engelska anglikanen för församlade kyrkoombuden om den utsatthet andra kristna lever under. Specifikt nämnde hon länder som Nigeria, Kenya, Egypten, Syrien, Irak, Afghanistan och Pakistan
."

Humorn räddningen när Mackan blev blind
- Dagen - "För fyra år sedan drabbades Marcus ”Mackan” Andersson av en neurologisk ögonsjukdom. I dag är han helt blind. Men det hindrar honom inte från att fortsätta utmana sig själv. Efter 13 år som ståuppkomiker har han flyttat med sin familj 120 mil norrut för att tjänstgöra som officer i Frälsningsarmén i Umeå.
– Jag gick från läkaren och var jätteledsen för plötsligt hade jag på papper hur dåligt jag såg. Så sa jag då till Gud att ”Bara så vi är på det klara med det här, både du och jag, Gud, så är detta inte ditt fel. Jag vet att det inte är ditt fel och jag är inte arg på dig”. Att få säga det var viktigt för mig. Gud är inte skyldig mig någonting.
Marcus tror nämligen inte att det är Guds vilja att han ska vara blind.
– Jag tror inte Gud önskar det åt mig, men jag inser att det är en del av villkoren för det här livet
."

Ekstremindividualismen
- Hanne Nabintu Herland i norske Dagen - "Abortlovgivningens kortsiktige vekst på mors egoistiske rett til å fjerne uønskede barn, kan i et ekstremindividualistisk samfunn skape en barnløshetskultur som på lang sikt stanser befolkningens evne til å fornye seg.
I kjølvannet av stortingsvalget er det interessant å merke seg at en borgerlig, konservativ kurs for landet innebærer et klart verdivalg.
Mediene snakker om en konservativ renessanse preget av sterke konservative stemmer i offentligheten.
Trenden innebærer blant annet en større vekt på de opprinnelig kristne kulturverdiene som humanismens fremvekst på 1800-tallet bygget videre på.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar