Dagens Nyheter

18 sep. 2013

Nyhetsflödet onsdag den 18 september

Onsdag den 18 september

Miraklet
- Marcus Birros blogg - "Jag kom till Älvsjö rejält stressad, en lördag vid lunchtid. Jag strosade runt ett tag innan det var dags att kliva upp en stor, avlång scen. Lokalen var en hangar och det var säkert 400 personer, kanske fler, närvarande. Jag samtalade med en kvinnlig präst en stund och jag läste några kortare texter ur min bok Svarta Vykort och när det var över reste jag mig, tackade för blommorna och applåderna, och gjorde mig klar för att åka hem. Då föreslog prästen att det skulle hållas en förbön för mig, för Jonna, och för barnet vi väntade.
Jag var helt oförbrredd på detta. Jag hann inte bygga mina sedvanliga, trötta intellektuella murar och försvar mot kraften i det som drabbade mig.
För när alla i rummet sjönk ner i en gemensam förbön för Jonna och oss, fylldes jag med en sådan stark Gudsnärvaro att jag sjönk ner på trappan ner från scenen. Kraften var fysisk och omedelbar. Styrkan i den gemensamma välgångsönskan är fortfarande till denna dag bland det starkaste jag varit med om.
"

 Ett hundra miljoner kristna förföljs i dagens värld
- Signum - "Dagligen förföljs och diskrimineras ett hundra miljoner kristna i världen, enligt Elmar Kuhn, generalsekreterare för österrikiska grenen av CSI (internationell kristen upplysnings- och solidaritetsorganisation). Var tredje minut dör någon kristen för sin tro, vilket bara i år innebär 170 000 människor."

Ett andlighetens Folkets hus?
- Bitte Assarmo i Världen idag - "En samlingsplats för alla, oavsett tro, som en föreningslokal likt Unga Örnar eller, som Maria Ludvigsson så träffande uttryckt det, som ett Folkets hus för andlighet. Ju mindre Jesus desto bättre. Vagt och luddigt ska det vara, för att minimera risken för att Kristus överskuggar de människor som vill ha makt och ära.
En sådan kyrka är inte bra för någon. I förlängningen är den inte ens bra för den vänsterrörelse som eftersträvar den. All den stund vi börjar omskapa Jesu lära till det vi vill att den ska vara tar vi ett steg bort från ljuset och sanningen. Så låt oss hoppas att årets kyrkoval istället leder Svenska kyrkan tillbaka till Jesu ord. För folkkyrkans skull.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar