Dagens Nyheter

25 sep. 2013

Nyhetsflödet onsdag den 25 september

Onsdag den 25 september

Israel har fått öknen att blomma
- Waldemar Ingdahl i Svenska Dagbladet - "Israel visar oss att en politik där krishantering och stöd till särskilt behövande grupper sätts i fokus kan skapa möjligheter även i de svåraste förhållanden. Hur en svensk politik skulle se ut är en annan fråga, men inspirationen från Israels erfarenhet visar att synen på integration som en investering gör att en omvandling från välfärdsstat till välfärdssamhälle kan ske."

Angreppen utifrån: 6. Humanismen och sekulärhumanismen
- Bength Gustafsons blogg - "Christer Sturmark, som kan sägas vara vårt lands främste förespråkare för ateism, överraskade mig och säkert många med mig, då han i vår debatt på Löttorps Camping i somras, i sitt slutanförande klargjorde, ´att sekulärhumanismen var mer viktig och avgörande än både evolutionsteorin och en ateistisk livsåskådning´.  Ateismen först på tredje plats. För mig en överraskande degradering."

Slå tillbaka intoleransens fula tryne
- Siewert Öholms blogg - "Slå tillbaka intoleransens fula tryne”,  brukar vi säga med all rätt när intolerans och alla slags fobier sticker upp och gör sig mäktiga. Sverige har  upplevt några dagar av fullständig explosion i intolerans och religionsfobi de senaste dagarna. Utnämningen av Elisabeth Svantesson till ny arbetsmarknadsminister väckte andar och ord, som jag inte trodde skulle kunna formuleras i Sverige 2013. Smygintolerans har vi sett länge, tyvärr ofta i spåren av Humanisternas olika kampanjer, där jag ändå tycker mig se en tillnyktring i hederlighet med argumenten. Aftonbladet och dess kulturchef Åsa Linderborg är svåra att överträffa i religiös fördomsfullhet, men det visste vi ju redan. Nicklas Svenssons egotrippade utfall i Expressen är inte så mycket att bry sig om."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar