Dagens Nyheter

13 nov. 2015

Nyhetsflödet tisdag den 13 november

Varför vi ska använda Folkbibeln 2015?
- Tommy Dahlman i Inblick - "Den nya Folkbibeln 2015 är en helbibel med Nya Testamentet 2014 och en lätt reviderad version av Gamla Testamentet. Äntligen är den här! Stiftelsen Svenska Folkbibeln är värda all vår tacksamhet och alla predikanter, evangelister och präster borde använda den i sin förkunnelse – för bibeltrohetens skull....
   Stiftelsen Folkbibeln äger en klar bibelsyn och översättarna ser Bibeln verkligen som Guds ord. Dessa teologer står därmed på samma grund som Jesus verkade ifrån. Det är nämligen viktigt att i allt bibelbruk fråga sig vilken bibelsyn Jesus hade.
   Vid alla de gånger Jesus hänvisade till Gamla Testamentet fanns det aldrig ett intresse hos honom att ifrågasätta eller förvränga Skrifterna. Vi finner ingenstans att Jesus såg det som sin mission att betvivla existensen eller sanningen av personer, händelser eller platser som finns beskrivna i Gamla Testamentet. En sådan bibelsyn borde duga även för moderna teologer."



Jag struntar i åsiktseliten
- Alf B. Svensson i Dagen - "Ibland är jag lite ensam och det behövs fler röster i samhällsdebatten.
   Sedan jag för några år sedan gav mig in i samhällsdebatten har jag fått mycket uppmuntran. Både av folk som stannar mig på stan och i olika media. Samtidigt har delar av den så kallade åsiktseliten försökt tysta mig. Inte genom fysiska hot. Inte heller med sakliga argument, trots att många av dem är välutbildade akademiker. I stället har man genom olika härskartekniker försökt förminska, förlöjliga och sjuk- och idiotförklara mig. Det är ett hot mot demokratin och yttrandefriheten.
   När jag började skriva debattartiklar var jag naiv och trodde att jag skulle få en saklig debatt. Men jag upptäckte snabbt att så var det inte. När en av mina första artiklar kom in på DN debatt, var många av de ledarskribenter som kommenterade den inte intresserade av sakfrågan. De körde i stället med det billiga retoriska knepet – gillar du inte budskapet försök skjuta budbäraren."

Fyrkantiga cirklar i abortdebatten
- Lukas Berggren i Världen idag - "Informationen gällande den ohållbara situationen med sena aborter är inte ny. I Sveriges radios program "Det svåra valet" 2009, berättade barnmorskan Harriet Hasselhun om hur smärtsam situationen är för de barnmorskor som tvingas medverka vid de sena aborterna.
   "Runt vecka 20 är det mer likt ett barn. Det blir väldigt tydligt för oss som jobbar att det är ett liv som inte fick bli ett liv. Det har hänt att det har visat livstecken, rörelser, gett ifrån sig ljud, gnytt och skrikit lite. Det väcker väldigt starka känslor", berättade hon då.
   Och 2011 var det flera uppgivna sjuksköterskor som berättade för Dagens Medicin om sin maktlöshet inför den rådande situationen. En anonym sjuksköterska sa bland annat: "Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen." Och vidare: "Det kan pågå upp till en timme. Alla tycker att det är jätteobehagligt. Folk slutar på grund av det här."

Tommy Dahlman nerslagen och rånad
- Inblick - "Jag sitter nu i soffan hemma i Trollhättan igen. Igår kväll blev jag nerklubbad och rånad i en småstad i Sverige. Utanför hotellet gick jag en kort promenad mot den stora kyrkan som lyste så fint i mörket. Jag fick för mig att den kanske skulle vara öppen och när jag skulle gå över gatan kommer två män fram till mig och blockerar vägen. I samma stund ser jag i högra ögonvrån två andra män och ett kraftigt slag träffade nacken så att jag for omkull. Blixtsnabbt rycker dessa männen till sig min plånbok, IPad och mobiltelefon. När jag tittar upp ser jag fotsulorna på alla fyra som hastigt försvinner runt hörnet vid nästa kvarter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar