Dagens Nyheter

17 jan. 2014

Nyhetsflödet fredag den 17 januari

Barns hjärtan är som fönster mot evigheten
- Marcus Birro i Expressen - "Barns hjärtan är som fönster mot evigheten. De är inte unga eller små. De är tidlösa. De är fria medan vi andra är slavar under det mesta.
Vi tog buss 40 genom Stockholm och hoppade av vid Naturhistoriska Museet.
Sedan jagade vi runt bland skelett av dinosaurier och uppstoppade vargar med sylvassa tänder. I dessa ständigt uppkopplade tider av korta, digitala impulser från tusen håll och kanter, kändes det riktigt fint att få strosa runt i de stora, vackra salarna och förundras över att vargens ögon ser ut att följa ens blick när man långsamt backar ut ur rummet...
Analog underhållning mitt i den nya tiden.
Jag fick fri lejd. Jag fick en tid i deras värld. Jag fick några timmar på deras nivå och jag sattes i samklang med den pojke jag själv var en gång, innan allt det här, innan allt det här sönderfallet vi kallar livet tog över och började löpa in och ut i mig som en iskall vind.
Hur är det möjligt att förbli ateist när man fått barn?
Varje mikroskopisk detalj är fulländad. In i minsta cell syns spåren av en alldeles klar och genial tanke
."

Inte bitter. Inte arg. Inte rädd.
- Tommy Dahlmans blogg - "Inte bitter. Inte arg. Inte rädd. Det finns två krafter från det låga som ideligen vill få mig att återvända till det själsliga och andliga träsket. Dessa två stavas avundsjuka och bitterhet. Är jag inte vaksam kan de utvecklas till ondskefulla handlingar som inte låter sig begränsas till min privata zon. De önskar närmare bestämt att influera, styra och försura andra människors liv. Och de vill anställa mig som kopplare.
Krafterna från det låga är alltså inga allmänna begrepp i första hand men de orsakar destruktiva beteenden hos oss som äger psykologiska diagnoser. En av dem är: "Posttraumatiskt bitterhetssyndrom
”.

SVT uppmärksammar konvertiter i arabvärlden
- Världen idag - "Allt fler unga i arabiska länder konverterar från islam till kristendomen. Det rapporterade SVT:s Aktuellt på onsdagen.
Trots att det på många håll i arabvärlden blivit svårare för kristna efter det uppsving som islam fått till följd av den arabiska våren växer antalet konvertiter som aldrig förr, särskilt bland unga.  Det uppmärksammades i ett inslag i Aktuellt på Sveriges Television på onsdagen.  Reportern Hiba Daniel träffar i inslaget tre kristna unga kvinnor på ett kafé i centrala Tunis, där de öppet ber och sjunger om sin tro – trots att de råkar ut för trakasserier.
– Ibland sjunger vi på gatan och folk kommer och tar bild på oss. De vet inte riktigt vad vi sjunger om, men de blir glada ändå, säger en av kvinnorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar