Dagens Nyheter

7 jan. 2014

Nyhetsflödet tisdag den 7 januari

Gott nytt och god fortsättning
- Marcus Birros blogg - "Inte ens när det känns som om jag är ensam, är jag det. Ensamheten är en lögn, en bedräglig känsla utsänd av fienden. När jag tror att ingen ser, ser någon. Det fanns en tid när jag upplevde det som ett slags hot, men inte så längre. Det bor inget hot i att vara sedd. Under så många år av mitt liv har jag varit på flykt ifrån mig själv. Gud vet att jag hann undan en rätt bra bit. Jag trodde jag var så utvald och märkvärdig att Gud inte såg åt mig. Jag såg på mig själv som genom en bortvänd kikare. Jag svor och fäktades med alla världsliga vapen jag hade mot allt och alla. Jag förbannade världen och himlarna för att jag inte fick tillhöra men såg inte att det var jag själv som hindrade alla former av tillhörighet. Jag har inte haft som mål eller ambition att hamna där jag hamnat. Jag har hamnat där ändå. Det är en kallelse. Ingen märkvärdig kallelse, men en kallelse trots allt."

Skandinavisk Nyårskonferens på Jelöy
- Perleportalen (Norge) - "Lite nattesøvn gjorde at det var mange trøtte fjes som forlot Jeløya 1. nyttårsdag. Den skandinaviske konferansen Reflect startet 29. desember og samlet over 200 ungdommer og ledere. De fire dagene inneholdt møter, seminarer og ulike aktiviteter...
...Nyttårskonferansen arrangeres annet hvert år i Sverige og Norge. Det har vært en økning i antall deltagere og i år var pågangen så stor at det måtte opprettes venteliste."

Utsatta kristna
- Annika Borg i Kristen opinion - "Jag minns ett nyhetsinslag i radion för drygt ett år sedan. Då hade tidiga rapporter börjat komma om att kristna förföljdes och mördades i Syrien. (Fast kunskapen om kristnas situation hade givetvis funnits längre än så). Journalisten, Johanna Sjöwall, ägnade hela reportaget åt att misstänkliggöra uppgifterna om en attack mot en kyrka, uppgifter som kom från olika källor. Slutsatsen blev att kristna inte var utsatta. Jag minns att jag tänkte att det var en mycket märklig, obehaglig och vinklad vinkel. 
Förutom tidningar som Dagen och Världen idag, och för rättvisans skull i viss mindre utsträckning Kyrkans tidning, har inte den kunskap om kristnas utsatthet i Mellanöstern och världen som finns ansetts ha något nyhetsvärde i etablerade medier i Sverige. Det finns givetvis svar på frågan varför det har varit – och fortfarande – är så. För det är ju inte så att det inte har ett stort nyhetsvärde att rapportera om att Mellanöstern snart är – är? – tömt på kristna till exempel. (Kristna palestinier har dock nått fram i nyhetsrapporteringen, det ska sägas.) Mellanöstern är  tömt också på judar, förutom Israel då förstås."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar