Dagens Nyheter

4 jan. 2014

Nyhetsflödet lördag den 4 januari

Låt inte dina drömmar förbli liggande som stora högar av sot och grus i ditt liv
- Marcus Birro i Expressen - "Nytt år och tid för nya romaner. Ännu en stunds chans till ett nytt liv. Nya chanser för alla och envar. Vi är dessutom värda de där chanserna. Jag minns hur lärarna i skolan försökte lura oss barn att vi behövde förtjäna våra chanser. Så fungerar det inte. Vi är värda de där chanserna, alltid...
...Jag hoppas 2014 blir nådens år. Ett år av eftertanke och tolerans. En tid för oss alla att se över våra likheter och förtjänster.
Under hösten blev jag (och inte bara jag) driven ner för de virtuella bygatorna med sparkar och slag. Människor som skryter om sin tolerans och förkärlek för att älska annorlunda har egna medborgargarden på de sociala medierna som med hyenans noggrannhet kan sniffa upp varenda en av oss som vågar ha just en annorlunda uppfattning i något delikat ärende. Sedan är drevet i gång.
"

Kan man möta en tankekonstruktion?
- Göte Jonsson i Kyrkans Tidning - "Jag är ingen framstående teolog vilket många andra är som skrivit i Kyrkans tidning med anledning av K-G Hammars inlägg om en tankekonstruktion. Jag är en vanlig troende medlem i kyrkan, som litat på evangeliet och  Bibelns sanningar sedan jag växte upp i föräldrahemmet. Detta har sedan burit mig genom livet i såväl med- som motgång. Tryggheten i tron är för mig viktig. Julens begynnande budskap började med orden ”var inte rädd”, detta var ängelns hälsning till Maria vid bebådelsen. Denna maning får även vi ta till oss. Detsamma gäller såväl då som nu. Kristus säger: ”Jag skall aldrig svika dig aldrig överge dig.”  Hebr 13:5 och vidare Hebr 13:8  ”Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.”
Jesus Kristus är Herre och ingen kommer till Fadern utan genom honom. Jesus säger: ”Jag är vägen sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utan genom mig.” Joh 14:6. Detta är sanning och ingen tankekonstruktion. Hur långt hade missionärerna orkat om man haft en tankekonstruktion i bagaget i stället för att man utgått från en levande tro?
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar