Dagens Nyheter

24 feb. 2014

Nyhetsflödet tisdag den 25 februari

”Det är inte en kristen milis”
- Världen idag - "Situationen i Central­afrikanska republiken blir allt värre. Fattigdom och konflikter drabbar civila hårt. Nyligen gick flera kyrkoledare ut gemensamt och fördömde våldet och menade att internationella medier måste sluta beskriva konflikten som en kamp mellan en muslimsk och en kristen milis.
"Vi fördömer detta våld, oavsett ursprung" skrev kyrkoledare i en deklaration och beklagade hur konflikten beskrivs i omvärlden.
"Vi accepterar inte märkning av anti-Balaka som ´kristen´ milis. Anti-Balaka är ett uttryck för förbittring med de pågående grymheter från en del av befolkningen – främst unga män – som bevittnade flera övergrepp av Séléka-rebeller. Men, vi upprepar att alla anti-Balaka inte är kristna och att alla kristna inte är anti-Balaka.
"

Mitt liv är Guds liv
- Marcus Birros blogg - "Jag har förlikat mig med att min väg inte är min väg längre. Jag har förlikat mig med att bli ledd in i Guds kärleksfulla glänta och jag har förlikat mig, med värme och innerlighet, med att kartan som sätts i mina händer varje morgon ser helt annorlunda ut än den gjorde tidigare.
Mitt liv är inte mitt längre, det är Guds liv. Allt detta har inte bara förändrat mig i grunden, det har också förändrat mitt liv som författare. Gud har hjälpt mig att sluta drivas av bekräftelse hela tiden. När Gud avlägsnar en defekt i våra liv gör han det på ett sätt som innebär att man inte förlorar något, man vinner något annat. Alla defekter som jag lägger ner vid Jesus fötter är sådant som jag klarar mig så bra utan, som gör mig lättare, ledigare, villigare.
"

Abortförbud är inte alls orimligt
- Dagen - "Det är dags att ta tron på människovärdet på allvar och verka för ett lagskydd för de allra minsta och mest utsatta – de ofödda. Det skriver företrädare för Kristna värdepartiet.
Det är förbjudet att plundra fågelbon på sällsynta fågelägg. Det kan ge två års fängelse. Det är också förbjudet att köra för fort. Det är förbjudet att parkera fel. Det är förbjudet att plocka blåsippor. Det är förbjudet att skräpa ner. Det är förbjudet att inneha knark. Det är förbjudet att köpa sex.
Alla dessa förbud tycker nog de flesta av oss är riktiga – även om vi vet att folk kommer att fortsätta bryta mot dem. De skyddar viktiga värden. De drar viktiga gränser. Men det är inte förbjudet att låta döda sitt ofödda barn. Det är tillåtet av vilket skäl som helst upp till 18:e graviditetsveckan. Och samhället betalar i stort sett hela kostnaden
."

Israel-boikott er destruktiv symbolpolitikk
- Vårt Land - "Trine Lise Gressløs retter sterk kritikk mot Norges KFUK-KFUMs oppfordring til bred økonomisk boikott av Israel.
Nylig påstod statsminister Benjamin Netanyahu at der man før boikottet det jødiske folk, boikotter man nå den jødiske staten. KFUK/KFUMs boikottoppfordring er dessverre med på å gi ham rett, og gjør det vanskeligere for de i Israel som vil ha mer dialog og samarbeid enn politisk makt og isolasjon. Dette har kanskje palestinernes egen president, Mahmoud Abbas, skjønt. Han vil boikotte varer som kommer fra okkuperte områder, men sier samtidig: “We do not ask anyone to boycott Israel itself, we have relations with Israel, we have mutual recognition of Israel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar