Dagens Nyheter

5 feb. 2014

Nyhetsflödet torsdag den 6 februari


Jag vill rädda liv, inte släcka det
- Aftonbladet - "Barnmorskan: Därför vägrar jag utföra aborter.
Nyligen beslutade Höglandssjukhuset i Eksjö att dra in min studielön under mina barnmorskestudier och även dra tillbaka min utlovade tjänst. Detta efter att jag förklarat att jag inte kan utföra aborter på grund av min tro
."

Abortfrågan på väg att tippa över i Sverige?
- Per Ewerts blogg - "Vetenskap är något gott. När den kombineras med ett hjärta blir den till något ännu bättre. Det är nog ännu för tidigt att dra några säkra slutsatser av den mycket aktiva debatt som satts igång sedan barnmorskan Ellinor Grimmark tagit dem modiga steget att öppet ställa frågan om samvetsfrihet i vården på sin spets. I  i Aftonbladet förklarar hon sitt ställningstagande både ärligt och hjärtligt. Det är ett högt pris hon betalar, genom att som nyutexad barnmorska ha talat ut på ett sätt som stängt samtliga dörrar i landet för henne att få utöva sitt yrke att förlösa nya barn till den här världen."

Vi lever i en plågsamt individualiserad tid
- Marcus Birro i Expressen - "Mot slutet av de fruktansvärda dygnen som vi slogs för vår son Dantes liv 2006 talade jag med en läkare i min förtvivlan. Jag kunde känna hur hon ryggade för mina tårar. Jag kände så tydligt att hon inte hade en aning om vad hon skulle säga eller göra. Det hon lyckades formulera var detta: "Det är ett delikat problem som ni står inför."
Vår sons död som ett delikat problem.
Jag klandrar henne inte. Hon visste inte bättre. I samma stund som vi lade Dante i en liten låda med en fasttejpad ros på tog vården sin hand ifrån oss. Just i det ögonblick som katastrofen på allvar blev verklig för oss drog vården snabbt undan handen
."

Europeiske jøder vurderer å rømme til Israel
- Israel Today - "Mange jøder i flere europeiske land føler seg ikke lenger trygge i sitt
hjemland. De vurderer å flytte til Israel.
Antisemittismen er på fremgang i mange land i Europa. De verste truslene kommer fra ekstreme muslimske og nynazistiske mlljøer, som mer åpenbart truer jødene.
En fersk undersøkelse utført av European Union Agency for Fundamental Rights forteller at frykten hos europeiske jøder har økt sterkt i de senere årene, slik at mange nå vurderer «å rømme» til Israel.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar