Dagens Nyheter

5 dec. 2014

Nyhetsflödet fredag den 5 december

Är sex kejsarens nya kläder?
- Anna Aronsson och Anne-Berit Ekström i Hemmets Vän. Artikelförfattarna är Fellows vid Claphaminstitutet - "Hur får man en relation att hålla? Det är den fråga som ungdomar allra mest önskar information om, enligt undersökningen UNGKAB09. Självfallet skall vi ha en god sex- och samlevnadsundervisning i skolorna, men vi behöver också ett starkare fokus på relationer. Även regeringens framtidskommission slår fast att goda och varaktiga familjerelationer har stor betydelse för barns uppväxtvillkor, och att det är ytterst viktigt att prioritera aktiva insatser för att stödja stabila familjerelationer....
Den svenska läroplanen kräver att skolans personal skall arbeta för ”individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande”. Det är en utmärkt, men svåruppnåelig målsättning. Och för att nå det målet är det kanske inte nödvändigt att använda enbart RFSU:s material om sex och samlevnad, där vi saknar mycket av just samlevnaden. Så vår fråga kvarstår: Det som vuxenvärlden skickar med våra ungdomar på vägen till vuxenlivet, leder det verkligen dit vi önskar?"

Riskerar jag att förlora mina vänner om jag tänker så här…
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Jag måste få säga det jag funderar över just nu. Kanske några vänder mig ryggen. Riskerar jag att förlora mina vänner? Men jag kan inte hålla tyst.
Det är viktigt att ha en öppen dialog med Sverigedemokraterna! Det är fel att utestänga ett parti som representerar så stor andel medborgare i vårt land, på grund av deras åsikter. Man kan vara upprörd, markera avståndstagande från åsikter, men det är djupt olyckligt att nonchalera, inte vilja diskutera i sakfrågor som är aktuella."

Var du än är – var där med hela dig!
- Tommy Dahlmans blogg - "Var du än är – var där med hela dig! Det har alltid funnits många åskådare på jorden. Och visst kan det vara frestande för oss alla att bli åskådare i storsamhället. Spelar det verkligen någon roll vad jag gör? Är det ändå inte politikerna och de multinationella societeterna som bestämmer hur som helst? Just här är det frestande att bli cynisk, missmodig och allmänt uppgiven. Tyvärr är dessa beteenden symptomatiska för stora delar av vårt samhälle. Mellan det stora som vi inte förmår att göra och det lilla vi inte vill göra är risken stor att vi ingenting alls gör.
Ett studium i Matt kap 25 där Jesus beskriver människorna som fick olika antal talenter avslöjar för oss vem det är som egentligen går förlorad. Det är åskådaren som går förlorad.
Det kan vara en överrumplade och rent av en obehaglig tanke som träder fram ur texten för oss. Lathet i kärlek är en allvarlig synd och blir faktiskt straffad i nivå med aktiv ondska."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar