Dagens Nyheter

7 dec. 2014

Nyhetsflödet måndag den 8 december

”Ingen verksamhet kan byggas på annat än förtroende”
- Världen idag - "Den senaste veckan har pensionsavtalen på Livets ord diskuterats flitigt i olika sammanhang. På onsdagskvällen gav sig församlingens pastor Joakim Lundqvist därför återigen ut på Facebook för att svara på de frågor som uppstått.
– Förtroende bygger på öppenhet, närhet och lyhördhet, säger han till Världen idag.
Som Världen idag tidigare har berättat har de fem ursprungliga ledamöterna i Livets ords styrelse beslutat om ett förmånligt pensionsavtal med församlingen. Avtalen innebär att de fem personerna vid sin pension får en ersättning som motsvarar 100 procent av den slutliga lönen fram till 75 års ålder. Därefter trappas lönen ner till 75 procent av lönen, vilket sedan gäller livet ut.
Vad var syftet med pensions­avtalen?
– Besluten fattades ju långt före min tid och jag var därför inte med i resonemangen kring dem. När jag nu har försökt skaffa mig en tydligare bild av ursprungstanken, verkar den ha varit att detta skulle ses som lön för att pionjärerna i arbetet skulle fortsätta att aktivt arbeta i Livets ord efter pensionsåldern. Från det perspektivet framstår själva grundtanken som mer rimlig, även om andra problemställningar kvarstår."

Håller hyckleriet i svensk kristenhet på att nå smärtgränsen?
- Tommy Dahlmans blogg - "Håller hyckleriet i svensk kristenhet på att nå smärtgränsen? Turbulensen efter att SD fällde regeringens budget för några dagars sedan har nog inte lämnat någon människa oberörd. De senaste dagarna har alla känslor kommit på en och samma gång. Ilska, hämndgirighet och affekt. Allt detta har jag så gott jag har kunnat försökt att bemöta efter att jag tydligt har påpekat att tystnadsblockaden mellan SD och de andra partierna bör upphöra. Och med det menar jag inte att SD inte har lika stor rätt att tala som alla andra partier i kammaren. Det trodde jag inte skulle behöva sägas. Återkommer om distinktionerna dessa emellan.
Ett parti som i en demokrati har röstats fram till att i parlamentarisk ordning vara tungan på vågen kan man inte och får man inte ignorera. Sveriges framtid står på spel och det är de förtroendevaldas skyldighet att inte köra fast Sverige i ett politiskt dödläge. Detta kan lösas genom att antingen bryta blockpolitiken eller genom att få till en dialog med SD. Något tredje alternativ finns inte inom relevant räckvidd, såsom jag ser det. Allt detta skulle kunna vara intressant att fördjupa sig i. Men det finns något annat som har bekymrat mig de senaste dagarna: Nämligen skrymteriet!"

Kommentar om kristen SD-debatt
- Stefan Swärds blogg - "Jag sitter nu på mitt hotell i Lima Peru, och äter frukost. Och läser om kristen SD-debatt, bra ledare av Jaktlund i DAgen. FAcebookinlägg av STanley Sjöberg m.m. Ett inlägg av Tommy Dahlman spekuleras det om, man bör nog inte dra för stora slutsatser förrän Tommy har preciserat sig.
Jag vill bara göra några förtydliganden. Det är stor skillnad att tala med, och förhandla med.
I min roll som statsvetare och konsult följer jag hela tiden svensk politik. Jag menar att Sverigedemokraterna är en del av politiska etablissemanget. Det är inte så att inte någon talar med dem. De har en av talmansposterna i riksdagen. De deltar i alla TV-debatter som alla andra partier. De har en egen dag i Almedalsveckan som alla andra partier. Det finns en ständig kontakt mellan SD och övriga partier, genom att de möts i riksdag och andra beslutande församlingar. SD deltar konstant i politiska diskussioner och samtal som pågår på många olika arenor. T.ex. i Almedalsdiskussioner om politiken deltar alla riksdagspartier inklusive SD."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar