Dagens Nyheter

17 dec. 2014

Nyhetsflödet torsdag den 18 december

22 jihad-attacker varje dag
- Johan Lundell i Världen idag - "Under november månad 2014 genomförde muslimska jihadister 664 (!!) terrorattacker i 14 länder. I Irak dödades nästan 1 500 personer i allt som allt 233 terrorattacker, främst av Islamiska staten som tillsammans med al-Nusra dessutom dödade mer än 500 i Syrien. I Nigeria och Kamerun mördade Boko Haram knappt 800 personer i 28 attacker. I Yemen dödades nästan 400 människor vid 37 al-Qaida-attacker. Drygt 500 personer dödades vid islamistiska attacker i Afghanistan. Talibaner låg bakom 91 procent av attackerna och Haqqani-nätverket med mujahedinsoldater 8 procent. I Egypten orsakade Ansar Beit al-Maqdis fem dödsfall. Al-Shabab låg bakom nästan 40 attacker som dödade 50 personer i Kenya och 200 i Somalia. Nästan 150 personer, mest civila, dödades vid 35 attacker, främst av talibaner, i Pakistan. Abu Sayyaf och Bangsamoro Islamic Freedom Fighters dödade 26 personer vid nio attacker i Filippinerna. Libyska Ansar al-Shariah dödade 39 personer vid tolv attacker. Dessutom har Indiska Lashkar-e-Taiba, Mujao i Niger och pakistanska Jamaat-e-Ahrar också utfört islamistiska attacker med dödlig utgång. Till dessa siffror ska dessutom läggas 935 jihadister som dödats vid attentaten och striderna."

Riskfullt hot mot Israel med nya EU-beslut!
- Stanley Sjöberg i Prayer Point - "Europaunionen har idag fattat ett beslut om betrakta terrororganisationen Hamas som godkänt fredlig och därmed fri från restriktioner. Samtidigt pågår en process idag för att EU ska påskynda tillblivelsen av en ”palestinsk” statsbildning. Vi vet att kravet är att Israel ska avstå halva Jerusalem och geografiska områden där tidigare hot och våld mot Israels existens ständigt pågick fram till 1967. Då skulle Israel förintas från kartan. Men så blev det inte.
 
Jag skrev mitt namn på listan, tillsammans med flera andra, som protesterar mot regeringens ambition att erkänna en palestinsk stat i nuvarande läge. Dessutom ogillar jag starkt att ge miljardbidrag till den palestinska administrationen. Det är känt att de ”palestinska” ledarna för Al Fatah på Västbanken och Hamas i Gaza, bygger sina egna förmögenheter, men nonchalerar sin befolkning.
Först måste världsopinionen kräva att Al Fatah och Hamas på ett trovärdigt sätt, försäkrar sitt stöd för Israels existens, med en stabil fred mellan judar och araber. Dessutom måste vi fordra att muslimska ledare på högsta nivå, garanterar religionsfrihet för de kristna i Mellersta Östern. De måste radikalt omvärdera Islams hållning, att straffa dem med döden som tror på Jesus som Guds Son."

Min artikel på DN debatt i januari 2007
- Stefan Swärds blogg - "Jag plockade ikväll fram den gamla artikeln på DN debatt som jag skrev för 8 år sedan, på förintelsedagen. Artikeln väckte en hel del uppmärksamhet och jag intervjuades i TV-nyheterna samma kväll. Man hittar artikeln här.
Artikeln var kontroversiell. Den avliden ärkebiskopen Eidems släktingar hotade att stämma mig för artikeln. Statsvetaren Magnus Hagevi ringde upp mig och hävdade att jag såg något som inte existerade, som inte någon annan såg, när jag skrev om risken att högerkristna kommer att attraheras av Sverigedemokraterna.
Man bör komma ihåg att SD vid den tidpunkten var ett mycket litet parti på ett par procent i opinionsmätningarna och utanför riksdagen.
Jag pekade på att det har funnits en tendens att kristna kyrkan har visat en tendens att anpassa sig efter extremhögern när den har varit framgångsrik och mäktig. Kristen undfallenhet inför nazismen pekar jag på i artikeln. Jag tog också upp om kristen undfallenhet inför apartheid som ett mer modernt exempel.
Kan det bli kristen undfallenhet inför Sverigedemokraterna- det var den fråga jag ställde i artikeln."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar