Dagens Nyheter

17 dec. 2014

Nyhetsflödet onsdag den 17 december

Vi ber om frälsning för muslimer i Sverige!
- Stanley Sjöberg i Prayer Point - "Islamisterna som fördrev de kristna från staden Mosul i Irak, spred själva en skrift som förklarade att kvinnor som inte är muslimer får tas som slavar, misshandlas, bli våldtagna och förnedras, avrättas. Flera liknande muslimska grupper utvecklar ett våldsamt hat och vinner ungdom som kommer från olika delar av världen. Även i Sverige finns många sympatisörer.
Vår uppgift är att evangelisera och vinna människor till kristen tro bland vårt lands muslimer, i de förorter och bostadsområden där de finns. Genom bön förbereder vi en sådan missionsinsats. Guds Ande och heliga änglar, människor som är Guds redskap, ska påverka, väcka längtan och öppna deras hjärtan för att ta emot det vi kommer att berätta om den kärlek de får möta inför Jesus."

En kyrka som lyser på torget
- Dan Salomonsson i Världen idag - "Alla vi som har vuxit upp i ett kyrkligt eller frikyrkligt sammanhang har personliga minnen av när vi har mobbats eller förlöjligats just på grund av kyrkan. Min uppväxt i bruksorten innebar ett utanförskap som då och då kom upp till ytan. Även om vi i kyrkan gjorde allt för att vara "vanliga" fanns alltid känslan av att man var avvikande. Inte bara på skolgården eller i samband med festerna vi aldrig deltog i. Utanförskapet blev så vardagligt att det för det mesta var en naturlig del av vardagen. Vi gjorde allt vi kunde för att smälta in i mängden. Men likväl märkte vi att kompisarna kände och såg något annorlunda i oss. Handlade försöken att dölja tron om feghet? Ja troligtvis, men lika ofta var det helt enkelt för jobbigt att alltid vara etiketterad och placerad i ett fack.
Personligen kan jag när som helst återkalla min önskan att vara osynlig när förväntan i kyrkan "krävde" att man skulle vara med och sjunga på torget i stan. Jag måste erkänna att min enda bön vid dessa tillfällen av påtvingad frimodighet var: "Gode Gud se till att ingen jag känner kommer förbi." Jag var säkerligen inte ensam i bönen om osynlighetens nåd. Kan dock konstatera att Gud oftast inte svarade på min bön. Självklart var det just när jag fanns på torget med budskapet "Jesus is the answer" som "alla" kom förbi och fick sina fördomar om mig som tönt bekräftade."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar