Dagens Nyheter

29 dec. 2014

Nyhetsflödet måndag den 29 december

 
Vi behöver ett år av försoning nu!
- Tommy Dahlmans blogg - "Svensk kristenhet mår inte bra just nu. Och jag har bidragit med min beskärda del. Det råder för närvarande en hel del frustration i Kristi kropp och ärlig och sann vanmakt kan lätt vippa över i gnällighet.
Under året har det visats sig två tydliga och breda falanger inom den evangelikala kristenheten. Det finns säkert många fler varianter av den finstilta sorten men jag skriver nu medvetet grovkornigt.
Jag tillhör den pentekostala delen av denna evangelikala riktning. Och med det menar jag att jag ofta försvarar det som är en del av mina rötter. Jag reagerar när man inte försvarar bibelsyn och bibelbruk på ett sätt som jag anser inte är förenligt med apostlarnas lära. Jag menar att andedopet fortfarande gäller, så också under och tecken och de övernaturliga nådegåvorna. Israel tillhör fortfarande det eskatologiska perspektivet, äktenskapet mellan man och kvinna är den enda bibliska samlevnadsformen och att den kristna kyrkans historiska kamp i Europa under medeltiden i stort sett var ett krig i försvar mot islams erövrarkrig och härjningar i vår egen världsdel. Detta är några få exempel på områden som jag under året har reagerat på."

De medeltida korstågen och islams sanna natur
- Pelle Pohulas blogg - "Islamismen är en stark rörelse inom islam som inte endast attraherar en liten extremistisk minoritet. Tvärtom bekänner sig en knapp majoritet av dagens muslimer världen över till en islamistisk agenda (för mer om detta, läs Pew Research stora studie eller se Ben Shapiros rappa sammanfattning). Detta innebär att rekryteringsbasen för extremistiska terrorgrupper som IS och al Qaida med flera är stor. Det leder också till problemet att en stor grupp muslimer inte ansluter sig till det demokratiska och liberala projektet. Vad vi kan göra åt detta har jag inget svar på. Men problemet bör i alla fall erkännas och inte ignoreras."

 Ännu ett nådens år …
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "Förr i tiden brukade man göra ett tillägg när man skulle skriva ut ett nytt årtal, till exempel i en dagbok eller en historisk skildring. Man skrev ”i nådens år”. Orsaken till detta var att man var medveten om att varje nytt år var att betrakta som en Guds gåva. Ja, att faktiskt varje sekund, varje andetag vi tar, är ett uttryck just för Guds oerhörda och oförtjänta nåd. Det liv som vi får leva här på jorden är något vi har Skaparen av himmel och jord att tacka för – honom och ingen annan.
Detta är en grundläggande sanning också i mitt eget liv. Varje ny dag får jag bäras av en tacksamhet över de många gåvor som min Herre har gett mig. Mitt liv, min gudsrelation, min familj, mina vänner och förebilder, mina gåvor och förmågor, mina möjligheter att tjäna Jesus Kristus … listan kan göras lång."

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar