Dagens Nyheter

19 dec. 2014

Nyhetsflödet lördag den 20 december

372 frikyrkopastorer skrev under Stefan Swärds upprop om invandringen.....
- Stefan Swärd i Världen idag - "Vi bör som kristna och som kyrkor vara goda föredömen och aktivt hjälpa flyktingar, verka för integration med mera. Detta kan vi göra på många sätt som kyrkor, vi kan ordna språkundervisning, vi kan hjälpa till med myndighetskontakter, vi kan använda kyrkor och kyrktomter för övernattning, vi kan dela ut mat, vi kan hjälpa till och starta företag som kan anställa flyktingar med mera. Vi gläds åt alla initiativ som tagits av kristna församlingar för att hjälpa både flyktingar och EU-migranter.
Att hjälpa människor i närområden har vi kyrkor ägnat oss åt i alla tider, men det utesluter inte att ha en generös flyktingpolitik på hemmaplan. Även Sverige kan bli ett närområde om Ryssland får större maktambitioner. Om vi då vill och kan ta emot många fler flyktingar än i dag, varför kan vi då inte ta emot mera långväga flyktingar i dag?
Vi behöver vara en opinionsbildande röst i samhället för att värna om generositet och tolerans. Att hjälpa människor på flykt är bland det viktigaste vi kan göra. I en valrörelse där invandring och flyktingar av vissa krafter bara kommer att framställas som ett stort problem, där ska vi höja rösten i protest."

... och Tommy Dahlman förklarar varför han inte ville skriva på
- Tommy Dahlmans blogg - "Vi har en generös invandrarpolitik i Sverige och den ska vi fortsätta att verka för. Men som kristen förkunnare kunde jag inte skriva under med mitt namn, av flera skäl. Jag vädjade även till de två artikelförfattarna att tänka igenom vissa formuleringar för att trygga innehållet så mycket som möjligt. Men artikeln var inte förhandlingsbar trots att jag fick beskedet att jag var den enda som hade haft synpunkter. Det vill säga att det inte hade varit någon större byråkrati för Hultman och Swärd om de hade stannat upp och filat till någon formulering här och där.  Det fanns nämligen gott om tid till detta.
Jag hänvisar även till teologen Mikael Karlendal som skriver en mycket tänkvärd blogg om samma ämne. http://www.mikaelkarlendal.se/uncategorized/varfor-jag-inte-skrev-under-och-ar-glad-for-det/#more-1611
Nu i efterhand är jag glad för att jag inte skrev på. Det blev nämligen vad jag befarade, en debatt om debattartikeln. Jag ifrågasätter inte författarens ambition, goda vilja och rättfärdighetspatos. Dessa bröder slår med all säkerhet mig med hästlängder vad det gäller dessa egenskaper. Men idag har jag bara känt en matthet över malplaceringen av detta upprop. På alla sociala medier samt andra tidningar som har uppmärksammat artikeln ägnar man nästan ingen tid åt innehållet av artikeln utan man debatterar nu huruvida artikeln var en ”sågning” av Göran Hägglunds senaste utspel kring immigration och integration."

Helnykterhet är alltid rätt
- Ingvar Nilsson i Sändaren - "Det är dystert att konstatera att alkoholen alltmer trängt in i de kristna gemenskaperna de senaste decennierna.
Denna nedmontering av gamla etiska råmärken har redan fört många tillbaka till förnedring och misär, som bara den kan förstå som genomlevt dem. Det finns berättelser om unga kristna som för första gången i sitt liv blivit bjudna på alkohol i kristen gemenskap. Med den påföljden att man tappat tron, utvecklat missbruk och kommit helt vilse i livet.
Borde inte vi kristna i stället vara goda föredömen, inte minst för våra barn och ungdomar i alla samanhang. Vill vi verkligen att de som kommer i kontakt med kristen gemenskap ska mötas av samma berusningskultur som många kommer ifrån? I stället för anpassning till samhällets alkoholkultur och utifrån den kunskap vi har beträffande alkoholens skadliga följder borde det enda självklara vara att hålla rent från alkoholhaltiga drycker i våra kyrkor."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar